NYHED: Hjernevenner SOM BOG

Hjernevenner er en førstehjælpsbog til børn og unge. Den lærer dem, hvordan de tilgår læringssituationer, vaneændring og samspil på måder, der gør hjernen til en medspiller i stedet for en træls modspiller. Bogen er en samlet udgivelse af de superpopulære minibøger i Hjernevenner-serien.

Som mor til en dreng med masser af spørgsmål til livet, har Hjernevenner-minibøgerne virkelig givet os et fælles sprog, og det har været med til at give både barn og os forældre en helt ny tilgang til kommunikation. 

Jane Vennersdorf, mor til to

Hjernevenner er egnet til selvlæsning fra 10 år og opefter. Målgruppen er børn og unge, men reelt gør den gavn fra 4 til 100 år. Bogens budskaber og læring er nemlig mindst lige så meget til børnenes voksne som til børn og unge. For vi gør reelt børn fortræd ved at overdænge dem med væk fra-tænkning.

Her kan du læse mere om Hjernevenner og købe dem som en en samlet bog, syv lydbøger eller syv minibøger.

”Stop med at drille”

”Lad så være med at larme”, ”hvor mange gange skal jeg sige til dig, at du ikke må slå?”.

Denne form for kommunikation spænder ben for, at børnenes hjerner kan udvikle sig hensigtsmæssigt. Der lyses alene dét op, som børnene skal holde sig fra at gøre. Problemet er, at hjernens kompas dermed bliver indstillet på dét, der er konkret og billedskabende i sproget. Her altså: “drille”, “larme” og “slå”.

Et barn, der bliver ved med at drille, larme eller slå kan med andre ord være i fuld gang med at adlyde … de voksnes hjerneklodsede sprog. Er det trodsigt? Provokerende? Asocialt? Nej, det er højst sandsynligt i gang med at “adlyde” – og det mangler indsigt i hjernens spilleregler og sociale dynamikkers natur.

“Det burde være forbudt at problematisere børns adfærd og sende dem til udredning og efterfølgende diagnosticering uden først at have spurgt, om de lever i tilnærmelsesvist hjernesmarte rammer. Ellers er det dér, vi skal sætte ind. Vi voksne skal tage ansvar for en hjernesmart og udviklingsunderstøttende kommunikation,” siger Anette Prehn.

Som nævnt er denne bog først og fremmest til børn og unge. Men det er absolut tilladt for voksne at læse med. Ingen af os har groet vinger. Og alle kan vi tåle større indsigt i, hvad vi vander og nærer i børn og unge.

Vil du blive klogere på væk fra-sprog – og alternativet som hedder hen imod-sprog – skal du dykke ned i Hjernevenner-bogens kapitel 3. De øvrige kapitler handler bl.a. om hjernens følsomme alarmklokke, om søvnens vigtige betydning og om betydningen af at kunne skifte briller, når noget driller. Mange beskriver de hjernesmarte metoder som en milepæl i deres liv. Måske kommer det også til at gælde dig og jer?

Hjernevenner som lydbøger

HJERNEVENNER-SERIEN PÅ LYD! Lyt til Anette Prehns populære Hjernevenner-minibøger. Efter at læsere i årevis har efterspurgt at høre Anette Prehn læse Hjernevenner-serien højt, er det nu blevet muligt.

Køb adgang til lydbøgerne her – enten hver for sig eller samlet. 

KÆMPESUCCESEN Hjernevenner

Hjernevenner er en serie minibøger, der introducerer hjernens spilleregler for børn og unge. Med minibøgerne i hånden, forstår børn og unge, at det er helt normalt at gå i baglås, når ny læring er svær og at blive nervøs, inden man skal fremlægge for sine klassekammerater. Læserne bliver også klogere på, hvordan hjernen aktivt kan trænes til at blive beroliget i disse situationer og i øvrigt tænke kreativt og løsningsorienteret.

Hjernevenner-serien består af følgende titler: 

Blogindlæg OM børn & UNGE

Vil du vide mere om, hvordan hjernens spilleregler påvirker vores børn og unge? Hvordan vi voksne – forældre, pædagoger og lærere – kan gøre en verden til forskel ved at forstå, hvordan hjernen fungerer? Og ikke mindst, hvordan børn og unge kan stimulere deres egen hjerne til større trivsel, indre ro og læring? 

BLIV KLOG PÅ HJERNENS SPILLEREGLER PÅ EN SJOV MÅDE

UNIK FORMIDLING TIL BØRN OG UNGE

hjernevenner, hjernevenner lydbøger, hjernevenner serien

Hjernevenner-serien hjælper børn og unge til at forstå, hvad der egentlig foregår i deres hjerne i sociale situationer og i forbindelse med læring.

Børn kan læse minibøgerne selv fra 10 år og opefter. De egner sig også som højtlæsning for indskolingsbørn, ligesom de har et begejstret voksen-publikum. Med andre ord gør de gavn i alderen 5-100 år.

De forskellige minibøger anbefales varmt af faglige kapaciteter som hjerneforsker Troels W. Kjær, professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen, hjerneforsker Maiken Nedergaard, familierådgiver Lola Jensen og Noma-entreprenør Claus Meyer. Desuden indkøbes de i større antal af psykologer, kommuner og skoler, fordi de i øjenhøjde møder læseren med ny indsigt og konkrete værktøjer.

Hjernevenner-serien er også udkommet som én samlet bog med syv kapitler (hver af de syv minibøger). Indholdet er med andre ord det samme, og interesserede kan derfor vælge det format, der passer dem bedst.  

Hjernevenner forklarer bl.a., hvordan kan det være, at det nogle gange er svært at lære nye ting. Hvorfor man ofte bliver nervøs inden et oplæg i skolen. Hvad der sker, når sengetiden skrider. Hvordan man får mere overskud i sin hverdag. Hvorfor det kan være sundt at se verden fra forskellige perspektiver. Og ikke mindst hvordan kan hjernen trænes op til at tænke kreativt og ud af boksen.

Hjernevenner hjælper med andre ord børn og unge med bedre at kunne magte livet ved at blive dus med hjernen og kroppen. Det er en vigtig investering i deres mentale sundhed.

Hjernevenner-serien

Bøgerne er skrevet af den prisvindende formidler og forfatter, sociolog Anette Prehn og giver et bredt indblik i – samt en masse genveje til – at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen.

Så længe Anette Prehn kan huske det, har hun været dybt optaget af samspil: samspillet mellem mennesker og vores samspil med os selv. Hvad sker der, når det lykkes? Hvorfor går det galt? Hvad er nøglen til at føle sig forbundet og forpligtet i forhold til andre mennesker og til at bidrage aktivt til de fællesskaber, vi er en del af?

Sociologien og socialpsykologien blev naturligt hendes vej. I midten af nullerne snublede Anette Prehn over social kognitiv hjerneforskning. ”Hvad!?” tænkte hun. ”Hvordan kan forskere vide dét her om hjernen, uden at det er mere alment kendt? Det har jo enorme implikationer for menneskers samspil og trivsel!”

Det kickstartede en rejse, som hidtil har ført til udgivelsen af mere end 20 bøger og minibøger om “hjernens spilleregler”, som hun kalder det. Bøgerne er udkommet på syv sprog, bl.a. kinesisk, russisk, tysk og engelsk.

Udover at blive læst af børn og unge selv, kan Hjernevenner-minibøgerne også bruges af pædagoger, lærere og forældre, som sammen med deres børn, grupper eller klasser gerne vil have en større forståelse af det komplekse hovedkvarter: hjernen.

Minibøgerne er på 24 sider og skrevet i A6-størrelse, så de kan ligge i en baglomme.

Nedenfor kan du læse om de enkelte minibøger/kapitler – og hvordan de er blevet modtaget. 

Læs om HJERNESPEJD, som er udviklet i et samarbejde mellem Spejdernes Udviklingscenter og Anette Prehn/Hjernesmart.dk. HJERNESPEJD bygger på Hjernevenner-serien, og rummer en række spejdermærker, der hjælper børn og unge med at blive ven med deres hjerne samt bruge denne viden til at lære nyt, regulere følelser og udvikle deres fællesskaber konstruktivt.

“Sjældent har man set så gode fagbøger til børn, især ikke om hjernens funktioner.”
Bjarne W. Andresen, www.pædagogen.dk

“Det er en kunst at formidle så meget i et så tilgængeligt og forståeligt sprog om et så kompliceret emne. Det er lykkedes til fulde.”
Bente Bruun Jensen, Magasinet Læsepædagogen

Hjernevenner-BOGEN

Bemærk, at Hjernevenner-minibogsserien nu også er udkommet som en samlet bog med syv kapitler. Dvs. hver af de oprindelige minibøger er blevet til et separat kapitel. Indholdet er det samme i minibogsserien som i bogen. 

Bogen er på 196 sider, og formatet på 14 x 21 centimeter egner sig godt til:
– Biblioteker
– Boghandlere
– Oversættelse til andre sprog
Højtlæsning med ”billed-nydning” undervejs
… og så bliver den ikke helt så let væk som de små ?

Hjernevenner har fået mængder af positive ord med på vejen fra eksperter, anmeldere, psykologer, lærere, pædagoger, terapeuter og forældre. Du kan læse et uddrag af disse nedenfor. 

Hvis du vil pensionere dit væk fra-sprog og erstatte det med et mere opbyggeligt hen imod-fokus. Hvis du gerne vil kunne berolige dit barns alarmklokke i hjernen (og din egen). Og hvis du i det hele taget vil blive bedre til at forstå, hvordan hjernen gøres til en medspiller i hverdagen – også hos din eksamensangste teenager – så er dette bogen, du skal have fat i.

Den er skrevet til børn og unge, men titusindvis af voksne har allerede læst med og fået unik indsigt i – og gode værktøjer til – at hjælpe de næste generationer på vej i livet. Hjernevenner-bogen er den samlede udgivelse af de syv Hjernevenner-minibøger. Den er uden sammenligning den bog i det hjernesmarte univers, der bedst og mest alsidigt klæder børn og unge på til at “cope med”/håndtere hverdagen, regulere følelser og gøre hjernen til en ven (i stedet for en hyppigt truende fjende).

1. BOG I SERIEN: STIERNE I HJERNEN

”Stierne i hjernen” hjælper børn og unge med at forstå, hvad der sker i hjernen, når man lærer noget nyt og måske bøvler lidt med det. Dens videnskabsformidling giver indsigt i hjernens spilleregler og er så jordnært fortalt, som kun Anette Prehn formår det.

Stierne i hjernen har til formål at styrke børns: mod på at lære, tackling af udfordrende situationer, samt evne til at afkode sociale koder på livets forskellige arenaer og navigere i dem. “Stierne i hjernen” er Anette Prehns enkle og sigende metafor for det tekniske men vigtige begreb “selvdirigeret neuroplasticitet”, som indebærer, at hjernen er konstant formbar og ændrer sig efter, hvor vi har vores fokus; hvad vi gør, tænker og føler.

Anette Prehn er gået i samarbejde med Det Danske Spejderkorps om at udvikle spejdermærker med afsæt i Hjernevenner-serien. Læs mere om projektet her.  

“Med kyndig hånd leder Anette Prehn os ad stierne i hjernen til en dybere forståelse af, hvordan hjernen hjælper hver af os i dagligdagen. Bogen giver børn, unge og alle andre interesserede indsigt i flere vigtige aspekter af vores vidunderlige hjerne. Bogen fokuserer på hjernen både i et udviklingsmæssigt perspektiv gennem generationer og ud fra individets evne til at ændre hjernens netværk, så vi kan opleve mod, overskud og glæde. Kan varmt anbefales.”
Troels W. Kjær, hjerneforsker, overlæge og professor

“Jeg tænker over stierne i hjernen hver dag, flere gange om dagen. Når jeg sidder med matematik siger jeg til mig selv: “Den sti har jeg prøvet. Hvilken sti kan jeg nu prøve?” Også i dansk gør jeg det. Og til badminton. Min smash-sti har jeg trænet ret mange gange. Men min mixfelt-sti er helt ny. Så øver jeg mig på den.”
Amanda Louise Tarp Beth, 10 år, Fredensborg

“Jeg læste “Stierne i hjernen” højt for mine to drenge på 11 og 9 år, der begge har ADHD. De var begge vildt optagede af bogen, kunne genkende sig selv i eksemplerne og stillede mange spørgsmål. Tegningen af forbindelserne i hjernen gav rigtig meget mening for dem. “Se, nogle stier er tynde – og andre er tykke som regnorme. Jeg tror ikke, at min læse-sti i hjernen helt er blevet en regnorm endnu”, sagde den ene. Vi talte sammen om bogen i mere end en time, efter vi havde læst den. Sikke en gave!”
Lisa Bresson, mor, Havdrup

“Den bog kommer til at flytte bjerge!”
Ulrik Blirup, far, Skanderborg

2. BOG I SERIEN: BLIV VEN MED HJERNEnS AMYGDALA

”Bliv ven med hjernens amygdala” handler om den del af din hjerne, der aktiveres, når du bliver vred, bange eller nervøs. Den kaldes for amygdala, og den spiller flere vigtige roller. Den er blandt andet både en alarm, en sporhund og en pirat – og det kan jo lyde ret skræmmende.

Når amygdala ryger til vejrs, får du svært ved at tænke klart, regulere dine følelser og finde gode løsninger. Når du kender til den, kan du til gengæld berolige den og få større mod, glæde og overskud i hverdagen.

Bogen her lærer dig, hvordan du gør amygdala til din ven i hverdagen i stedet for at lade dig styre af dens reaktion.

”Anette Prehn omsætter i ’Bliv ven med hjernens amygdala’ kompliceret fysiologisk viden til meget brugbare mentale øvelser for børn – og fortalt til børn. De er lige til at gå til, ikke mindst fordi bogen giver børn et sprog, så de kan bygge bro mellem deres følelser i udfordrende sociale situationer og en sund, konstruktiv håndtering af dem. Børn lærer gennem bogen at forstå, acceptere og regulere følelser og udvikle en sund indrestyring. Ved at placere angst, frygt og stress i amygdala får barnet overskud til at reflektere og handle mere frit som sig selv. Et rigtig godt redskab til at styrke børns robusthed.”
Per Schultz Jørgensen, professor i socialpsykologi

“Bogen ‘Bliv ven med hjernens amygdala” beskriver rigtig godt situationer, jeg selv er i i hverdagen, og den beskriver flere forskellige, gode måder at hjælpe mig på fx. under prøver, hvor jeg så kan begynde at “tale” med min amygdala. Specielt i forhold til at styre mit temperament har jeg haft meget stor glæde af at lære om amygdala.”
Clara Larsen, 14 år, Greve

3. BOG I SERIEN: GØR HJERNEN TIL EN MEDSPILLER

”Gør hjernen til en medspiller” handler om, hvordan du kan bruge dit sprog, dine tanker og din krop på gode måder i udfordrende situationer. På den måde gør du din hjerne til din hjælper, når du for eksempel skal holde oplæg i skolen eller til eksamen.

Når du kender til, hvordan hjernen fungerer, kan du dæmpe nervøsitet, usikkerhed og panik ved at bruge lommelygten i din hjerne ved at ‘lyse’ det op, som styrker din indre ro og din koncentration. Bogen inviterer dig til at gøre det til en vane at vælge et hjælpsomt fokus – i stedet for at spænde ben for dig selv i situationen.

“Bogen er skrevet, så man får lyst til at læse mere, fordi Anette Prehn er en fantastisk og menneskeklog formidler. Hvor er det dog en god idé at skrive minibøger til børn og unge om hjernens spilleregler!”
Louise Klinge, vinder af Ph.d. Cup 2017

4. BOG I SERIEN: SOV DIG TIL EN BEDRE HJERNE

”Sov dig til en bedre hjerne” handler om, hvad der sker i din hjerne, når du sover, og hvordan du kan skabe nogle gode søvnvaner, som giver dig større glæde og overskud i hverdagen.

Når du sover, arbejder din hjerne nemlig hårdt på at rense ud og sortere i dagens indtryk og nye forbindelser, og på den måde gøre dig og din hjerne klar til en ny dag. Derfor kan man også kalde søvnen for hjernens opvaskemaskine.

I bogen her lærer du, hvorfor det er så vigtigt at få sovet, og hvad der sker, hvis du stopper opvaskemaskinen, før den har vasket færdig. Du får også inspiration til, hvordan du øver dig i at få nok søvn. Det vil din hjerne takke dig for.

”Anette Prehn har med ‘Sov dig til en bedre hjerne’ begået en super bog om søvn, der er både fornøjelig, spændende og let at lœse. De videnskabelige oplysninger er korrekte helt ned i detaljerede mekanismer.”
Maiken Nedergaard, hjerneforsker og søvnekspert

”Anette Prehn har skrevet en let tilgængelig og informativ lille bog om søvn og gode søvnvaner, som vil kunne bidrage til, at børn og unge mennesker bliver opmærksomme på, hvor vigtig søvnen er for deres fysiske og psykiske udvikling.”
Søren Berg, søvnmedicinsk specialist

”Super spændende bog skrevet med humor! Den når børn meget bedre end normale faktabøger.”
Karl Soneff, 12 år, København

5. BOG I SERIEN: GIV HJERNEN PLADS TIL UDVIKLING

”Giv hjernen plads til udvikling” handler om, hvordan du kan bruge ”Midlertidighedens sprog’ til at få din hjerne med på at lære nyt eller ændre ting i dit liv. Ved hjælp af små, enkle ord som ‘endnu’, ‘for tiden’ eller ‘i disse dage’ viser du din hjerne, at den er på vej, og at det er helt OK. Mange mennesker låser sig selv eller deres omgivelser fast ved at tale sådan her: ‘jeg duer ikke til’, ‘du er altid sådan’ eller ‘det bliver aldrig bedre’. Bogen her giver dig inspiration til, hvordan du går mere let og hjernesmart til tingene. Bogen lærer dig også, at det tager tid at lære noget nyt – og at det er både naturligt og godt at begå fejl undervejs. Den er Anette Prehns videreudvikling af Carol Dwecks vigtige arbejde omkring ”fixed mindset” versus ”growth mindset”.

”For at kunne hjælpe familier bedst muligt samler jeg på materialer, der har en enkel, ligetil og letforståelig tilgang til ellers ret svære emner. En tilgang som ikke komplicerer men klargør. Anette Prehns bøger i Hjernevenner-serien er fantastisk gode oplæg til læsning eller samtale med børn og unge for at hjælpe hjernens ’vildspor’ på ret kurs igen.”
Lola Jensen, familievejleder

6. BOG I SERIEN: TAG NYE BILLEDER MED HJERNEN

”Tag nye billeder med hjernen” handler om, hvordan du kan bruge din hjerne til at se en situation fra nye vinkler. Det kaldes også “reframing”, som betyder at finde nye perspektiver og forstå situationen på andre måder.

I denne bog lærer du at tage nye billeder med hjernen gennem en enkel metode kaldet “De fem fingre”. Ved at bruge den kan du i situationer, som virker svære, få mere overskud og finde nye, gode måder at handle på.

Bogen lærer dig også, at det kræver øvelse at tage nye billeder, for hjernen vil ofte gerne bare beholde det billede, som du havde af situationen i første omgang. men når du først har lært det, er du godt på vej til at være klædt på til livet.

”En spændende beretning om hjernens plasticitet. Metoden ”De fem fingre” kan give dig fingerfærdighed i at bane nye veje i din hjerne.”
Kjeld Fredens, læge og hjerneforsker.

”Det er en rigtig god og lærerig bog… Den viser måder, man kan styrke sig selv og sin selvtillid. Jeg har prøvet at være i en situation, som ikke var rar. Jeg blev ked af det og de metoder, jeg har læst om, hjælper virkelig. Tak, fordi du laver sådan en fantastisk bog.”
Ida Thorn, 11 år, 5.b på Hjalleseskolen

”Anette Prehns bøger bliver ved med at bidrage til mine børns opdragelse. Hendes arbejde med reframing er blevet en grundlæggende værdi i min børneopdragelse.”
Nina Storgaard, mor til tre på 11, 11 og 16

7. BOG I SERIEN: DIN KREATIVE HJERNE

”Din kreative hjerne” handler om, hvordan du hjælper din hjerne med at tænke skævt og få nye ideer. Mange tror, at kreativitet enten er noget, der kommer af sig selv, eller at kun nogle mennesker er ‘født kreative’. Men kreativitet kan faktisk trænes op – ligesom en muskel.

I bogen her lærer du, hvad der hjælper dig med at være kreativ, og hvad der kan forhindre dig i det. Du får syv helt konkrete tips til at lege nye ideer frem og få glæde af det, din hjerne faktisk kan.

Når du kan arbejde kreativt og tænke anderledes, er der i øvrigt altid noget at grine af i livet.

”Både gastronomi og forskning kan blive lovligt elitært og frakoblet almindelige menneskers liv. Men begge dele bør tilhøre folket, og det kræver en relevant, passioneret og jordnær formidling. Med Hjernevenner-serien skrevet til børn og unge tager Anette Prehn denne vigtige opgave på sig. I ”Din kreative hjerne” viser hun, hvad der kan fremme såvel som spænde ben for kreativitet, og at kreativitet er som en muskel, der vokser, jo mere den bruges. Minibogen er en hyldest til den krøllede hjerne og en nyttig guide til at lade kreativiteten flyde frit.”
Claus Meyer, mad-entreprenør

”Dejlig bog. Den bliver vi kreative undervisere glade for!”
Camilla Christensen, kunst- og designlærer

”Fuld af gode ideer til at tænke bedre og blive mere kreativ.”
Tallulah Hanley, 14 år

”Det giver god mening, at kreativitet er som en muskel, man kan træne op til at blive større og bedre.”
Louise Laulund Bruun, 13 år

Minibøger med stor værdi

Hjernevenner-minibøgerne udkom på Dafolo Forlag i perioden ultimo september 2017 til primo marts 2018. De bliver brugt med stor værdi i praksis. F.eks. har folkeskolen Hjalleseskolen i Odense valgt at indkøbe et eksemplar af “Stierne i hjernen” til samtlige af deres elever, fordi denne minibog i øjenhøjde beskriver, hvor plastisk/formbar hjernen er – og hvilken betydning dette har for læring og udvikling. En psykologpraksis i København har indkøbt 200 sæt minibøger for at kunne give dem til de børn og unge, der kommer i konsultation. Og Aalborg Kommune har valgt at indkøbe 300 sæt til samtlige af deres plejefamilier, fordi samspillet kan være rigeligt udfordrende i sig selv, men når man har til gode at lære hjernens spilleregler at kende bliver det uforholdsmæssigt meget sværere. 

Anette Prehn udviklede – i forbindelse med hjemsendelserne under coronakrisen i marts-april 2020 en Hjernesmart hjemmeskole bestående af fem gratis, hjemmeproducerede videoer med afsæt i minibøgerne “Stierne i hjernen” samt “Sov dig til en bedre hjerne.” Videoerne kan ses her. 

Hummeltofteskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune beskriver, at de bruger minibøgerne til at styrke deres elever coping, resiliens og læringsparathed i hverdagen og konstaterer at have “trawlet markedet igennem og må konstatere, at Hjernesmart- og Hjernevenner-bøgerne er de eneste på markedet, der relevant, enkelt og tilgængeligt forklarer, hvad der foregår i hjernen i forbindelse med socialt samspil.”

“Jeg har trawlet markedet igennem og må konstatere, at Hjernesmart- og Hjernevenner-bøgerne er de eneste på markedet, der relevant, enkelt og tilgængeligt forklarer, hvad der foregår i hjernen i forbindelse med socialt samspil. Samtidig giver de konkret hjælp til at komme godt videre fra en fastlåst fortælling om alt det, vi ikke kan. De små pixibøger, skrevet til børn og unge, bruger vi til at hjælpe vores elever med at tackle en ellers ret så udfordrende hverdag. Jeg glæder mig over, at der med pixibøgerne for første gang er skabt grobund for, at børn og voksne kan træde nye, gode hjernestier sammen og dermed også forstærke deres indbyrdes relation, som er så afgørende vigtig for læring. Materialet er sublimt, og jeg kan varmt anbefale, at alle landets skoler går i gang med at bruge det.”
Axel Duckert, afdelingsleder for gruppeordningen for højtfungerende børn fra 6 klasse til 10 klasse indenfor autismespektret, Hummeltofteskolen

”Jeg har introduceret de hjernesmarte værktøjer for elever i 4. klasse. Specielt når de rammer puberteten, får de en identitetskrise, fordi de higer efter at være som andre. Samtidig forstår de ikke, hvad der sker inden i dem. Når voksne forsøger at beskrive det, bliver det hurtigt for komplekst; forklaringerne bliver for lange. Men når amygdala i stedet bliver forklaret jordnært – og hvilke reaktioner, den kan give i kroppen – så giver det mening for dem. De sænker skuldrene. De får en logisk forklaring på de udfordringer og fysiologiske forandringer, de står i. Samtidig opfatter de, at ‘Det er helt o.k. Du er helt o.k. Det sker for mange mennesker.’ Børnene opfatter dermed, at ‘Der er en god forklaring på det. Det er o.k. at være den, jeg er.’ Det giver dem ro. Min erfaring er, at hjernens spilleregler taler sig godt ind i et konkret tænkende barn. De præsenteres for noget dokumenterbart, fakta og ‘forskning viser’. De skal ikke analysere, fortolke eller læse mellem linjerne. Du kan nå rigtig langt på denne måde – og ad den indirekte vej styrke deres følelsesmæssige kompetencer. Der eksisterer en uoplysthed om, at man kan gå dén vej, når man arbejder med børn med autisme. Vi fokuserer typisk på struktur, forudsigelighed og forberedelse, og om de sociale og kognitive vanskeligheder, der er knyttet til autismespektret. Det læser du om i ALLE bøger. Men man kan også gå den hjernesmarte vej: Hvor de forstår og accepterer sig selv.”
Lise Abild, pædagogisk konsulent i Vejen kommune, tidligere lærer på Kløverskolen for børn med ADHD, autisme, generelle indlæringsvanskeligheder og socioemotionelle vanskeligheder

”Pixi-bøgerne er meget anvendelige (også) for børn/unge med autisme. Når de får viden om hjernen og de automatiske reaktioner, bliver de lettede. De lytter og bliver nysgerrige på hjernen som helhed. For enkelte kan det endda blive en særinteresse for en periode. Det tager noget skyldfølelse fra dem, for de får ellers ofte at vide, at de har en dårlig opførsel. Bøgerne har fine illustrationer, som gør det let for os at tale ud fra, og ikke mindst gode værktøjer for et fælles sprog, som går fint hånd i hånd med autisme/ADHD-venlig pædagogik. Jeg vil gerne lige tilbage til skyldfølelsen, som jeg finder yderst vigtigt. Jeg tænker her konkret på dreng i 4. klasse, som kommer til at være verbal og fysisk voldsom. At opleve ham tale om sin amygdala – og via det give mig en vej til tale om de konkrete nedsmeltninger han har haft – er bare fantastisk. Vi taler om en lille del af ham; en del som lidt kan have sit eget liv. Han går fra at se sig selv som en dreng, der kommer til at slå og råbe grimme ting, til at forstå, at amygdala er gået i alarm, og når den er i alarm, lukker den pandelapperne. Det giver så god mening for ham. Jeg har også flere eksempler på forældre, der har glæde af at forstå deres barns her og nu-situation, og hvornår de selv bliver fanget af amygdalas alarm. Jeg har tilbagemeldinger på, at børn, derhjemme har sagt: ’Jeg går lige lidt for mig selv, jeg vil ikke ind på den sti i hjernen’ (en sti de øver at få til at gro til).”
Anne-Mette Hahn, Dronninggårdskolen (leder af SFO/specialafdeling & koordinator af ressourceteamet)

”Hjernevenner hjælper os med at prøve at acceptere og tale om vores forskelligheder. Vi læser bøgerne selv, læser dem højt, reflekterer over dem og griber fat i dem, når alt er kaos. De hjælper til at holde fast i at træde nye stier, når de gamle motorveje gang på gang vil overtage, og skrig og skrål føles som nærmeste udvej i ren frustration.”
En familie, der modtog et sæt fra Hjernevennerpuljen i november 2019

“I LOVE IT, som Ole Henriksen ville sige. Det er banebrydende formidling, og jeg håber, at hjernebøgerne bliver solgt i massevis. Når børn, unge og voksne bliver stille og lytter efter, fordi det giver mening, så er en forfatter nået langt. Flot!! Jeg bruger hjernesmart pædagogik i min praksis som pædagog og i mit liv. TAK!”
Tonny Skinbjerg, pædagog

Hjernevenner-bogen

Med Hjernevenner har Anette Prehn delt den viden om hjernens spilleregler, som hun ville have elsket at have haft, da hun var barn og ung. Hun havde en hjerne, der galopperede af sted med hende i alle mulige situationer, og som hun i mange år troede var “sandheden” om hende; en, hun var nødt til at lystre. Da det var værst, var hun i behandling for social fobi. Anette fortæller: 

“Den dag, det gik op for mig, at jeg ikke ER min hjerne, men at jeg HAR en hjerne, og at den kan reguleres, var en stor og vigtig dag. Fra da af gik det stille og roligt fremad med at kunne holde min hjerne – og dens alarmklokkes mange budskaber til min krop – ud i strakt arm. At kunne sige: “Kom du der amygdala? Det er ok, jeg skal nok klare den. Jeg genbruger det bedste af de erfaringer, jeg har med mig.””

I Hjernevenner taler Anette til læserne i øjenhøjde. De føler sig set, hørt og respekteret. De oplever, at Anette forstår dem og deres udfordringer og dilemmaer. Hjernevenner er en investering i dit barns mentale trivsel og strategier i livet.

Suppleret med Menneskekender-serien for teenageren – og Udbryderkongen og Indbrudstyven samt Lille Stens rejse for de yngre børn – møder børn og unge her et hjernesmart univers, som de kan forstå og let anvende. De føler sig normale, ok som dem de er og sænker skuldrene. En gave til at kunne navigere og trives i verden. 

Kender du i øvrigt til Anettes sange til Danmark? Hun har bl.a. skrevet Smukke skud til unge mennesker, Ræk ud om nærværstrafik og Livet i læring som tilbyder et langt mere legende og konstruktivt læringssyn, end det der er dominerende i disse år. Besøg www.anetteprehn.dk 

 

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!