“Hun lærer børn at sige amygdala”
Børn fortjener ligesom voksne at vide, hvad amygdala er: To mandelformede dele af hjernen, der kan løbe af sted med dem og gøre dem mega vrede, bange eller kede af det. Vi lærer tidligt vores børn, at de har en fod eller en næse. Hvorfor ikke også lære dem om hjernens vagthund, amygdala, og hvordan man gør denne til sin ven?
Journalisten her har fanget en vigtig essens af min motivation for at arbejde med praktisk plasticitet og anvendt hjerneforskning. Og af min ambition om at være en slags “Robin Hood”, der løber ind i Elfenbenstårnet, kigger mig omkring og snupper det med ud, som “almindelige mennesker” – voksne såvel som børn – kan have brug for og glæde af at kende til og mestre.
Du kan læse artiklen her: Hun lærer børn at sige amygdala (BØRNS hverdag 4-2017 side 19-20)
Artiklen rummer også en kærlig opsang til danske forskere om at komme “ud over rampen” og formidle så levende og jordnært, at det kan forstås, huskes, bruges og gøre gavn i hverdagen.