Foredrag – SKRÆDDERSYET TIL JER

Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og ”skævt” foredrag om hjernens spilleregler, er det Anette Prehn, I skal booke. Hun scorer altid højt i sine evalueringer og mestrer at gøre deltagerne aktive gennem velvalgte øvelser på kryds og tværs i rummet.

Anette Prehn har pakket tasken med den nyeste viden inden for hjerneforskning, formidlet i hverdagssprog og med en god portion humor.

Foredragene bookes igennem Danmark største formidler af foredrag Athenas, hvilket betyder at du derfor sendes videre til deres hjemmeside.

HJERNESMART LEDELSE

De allerfærreste ledere kender og mestrer hjernens spilleregler. Det er en skam, for når du vælger at spille ”med” på hjernens betingelser, vil du opleve en lethed i dit lederskab og en overraskende gennemslagskraft i din omgang med medarbejdere og andre mennesker. Bliver hjernen derimod gjort til en modspiller, dræner det både dig selv og din organisation for energi, fokus og resultater.

Hjernesmart ledelse er moderne ledelse skræddersyet til det 21. århundrede, hvor forskere i de seneste 10 år er blevet langt klogere på, hvordan den menneskelige hjerne fungerer, og hvad det indebærer for vores præstationer, velvære og samspil med andre. Foredraget tager afsæt i bogen Hjernesmart ledelse, evt. med en overbygning vha. bogen FLIP, hvis I ønsker større indsigt i reframingens betydning for lederskab.

Referencer

“Anette Prehn is a powerful, challenging and world-class trainer and a sublime expert within the field of NeuroLeadership.”

Trine Brahm, Head of People Development, Novozymes

“Anette Prehn is the Danish Stephen Covey.”

Michael Toft, afdelingsleder, Jyske Bank

“I mit snart modne liv har jeg ikke tidligere oplevet et menneske og en underviser som Anette Prehn – hvor alt går op i en højere enhed. Anette Prehn er fuldstændig i særklasse! Hvert minut er fyldt med faglighed og god energi og relevant for alle, der arbejder med ledelse.”

Susanne Poulsen, afdelingsleder, Region Nordjylland

HJERNESMART VANEÆNDRING

Livet er én lang vanedannelse. Det vi træner og tænker, styrker vi. Hjernen følger bestemte spilleregler, men meget få kender og mestrer dem. Det har den konsekvens, at vaneændring (men også ledelse, selvledelse og samspil) bliver mere ”op ad bakke”, end det behøver at være. I hjernens maskinrum finder vi heldigvis nøglen til, hvordan vi styrker relevante vaner og svækker de mere uhensigtsmæssige. Der findes et væld af antagelser om, hvad der skal til for at gå fra vaneændringsønske til vaneændringssucces.

Mange af dem er forkerte. Vi udforsker Vanens ABC, hvad der let kan få amygdala (hjernens alarmklokke) til at blive aktiveret og spænde ben for forandring og vaneændring og betydningen af værdier for vaneændring. Vi bliver også meget klogere på, hvorfor kognitiv fleksibilitet er så afgørende for at kunne ændre vaner.

Referencer

“Anette Prehn is as illuminating as her books!”

David Shutts, Vice President, Inchcape Shipping Services

“Anette Prehn har om nogen løst sin opgave og forklaret hjerneforskning, så selv jeg kan forstå det: med enkelt sprog og nyttige værktøjer. For mig at se er det essentielt at vide hvilke “mekanismer”, der træder i kraft i hjernen i pressede situationer. På den måde kan man bedre forstå, hvad der sker – og undgå at blive alt for påvirket af situationen. Det hjalp Anette os med i workshoppen ‘Hvordan gøres forandringsparathed til en vane?’ Hvor er jeg glad for, at jeg i sin tid googlede ‘forandring’ og ‘vilkår’!”

Preben Huus, næstformand, Danmarks Lærerforening (Fjordkredsen)

“Why do we keep asking Anette Prehn to deliver workshops for us at Momentum Academy? Because she brings home customer satisfaction scores of 9.86 out of 10. Anette’s work in applied neuroscience is unique, and so is her ability to communicate. Furthermore, it is always a big pleasure collaborating with Anette. Her personality is contagious and she is capable of lifting the spirit of a group to a whole new level. I give Anette Prehn my warmest recommendations.”

Philip Fausing, programdirektør, Momentum Academy

FORANDRINGSPARATHED SOM VANE

Forandring er ikke længere en valgfri begivenhed, det er et vilkår. Alligevel kan forandringer virke dræbende, og mange medarbejdere forbinder dem med statustrusler, forvirring og irritation. Hvad sker der egentligt i hjernen, når vi står foran/midt i større forandringer? Og hvordan gør man forandringsparathed til en god vane?

Anette Prehn forklarer knivskarpt, humoristisk og engagerende, hvad der sker i vaneændringens maskinrum. Og hvilke forandringer man kan lave i sit mentale beredskab – så hjernen bliver en medspiller fremfor en modspiller.

Referencer

Anette Prehn deltog med en inspirerende og tankevækkende workshop for 20 topledere i Viborg-området. På en indlevende og humoristisk facon fik hun på en gang både udfordret og involveret deltagerne med fagligt stærke præsentationer kombineret med gode, relevante opgaver, der var med til at gøre de mange budskaber anvendelige i vores hverdag efterfølgende. Jeg kan anbefale Anette som inspirator og oplægsholder, hvis I tør lade jer udfordre og vandre af nye stier end dem plejer at gå på. PRØV DET.”

Henrik Hansen, erhvervsdirektør, VIBORGegnens Erhvervsråd: n

Gid man kunne købe Anette Prehns energi på dåse!”

Annie Lorentzen, filialdirektør, Jyske Bank

“Vi havde i Den Lægelige Videreuddannelse Nord fornøjelsen af at høre Anette Prehn fortælle om, hvorledes man hjernesmart kan flippe sit perspektiv i ledelsen og udviklingen af den lægelige videreuddannelse. Foredraget blev afholdt virtuelt grundet de givne omstændigheder i samfundet (COVID-19); men det forhindrede på ingen måder Anette i at være både indlevende og interaktiv med de over 40 deltagere online. Anette mestrer formidling af sit felt og inddragelse af sit publikum på et meget højt niveau.”

Mads Skipper, Sekretariatschef, Overlæge, PhD, Aarhus Universitetshospital

HJERNESMART PÆDAGOGIK

Hjernen følger bestemte spilleregler – og hvis vi ikke kender dem, bliver læring, vaneændring og socialt samspil mere op ad bakke, end det behøver at være.

Anette Prehn løfter sløret for, hvordan man med små ændringer kan skabe mere hjernesmarte rammer omkring læring. Hun taler om, hvad “stierne i hjernen” og ”hjernens lommelygte” betyder for læring og trivsel – og hvorfor vi alle bør have sort bælte i amygdala-håndtering. Foredraget tager afsæt i bøgerne Hjernesmart pædagogik og Hjernevenner-serien.

Referencer

“Kursus med Anette Prehn. Gik hjem helt høj – og klar til meget mere. Anette er så relevant, så engageret, så energisk, så medrivende og så kompetent. Jeg er ovenpå kurset blevet skarp på at “træde nye stier” i forhold til gammelkendte problematikker, som dukker op i hverdagen. Den evidensbaserede tilgang til forandring er klart den rigtige indfaldsvinkel for mig.”

Karin Christiansen, ledende lægesekretær, Glostrup Hospital

Det er simpelthen fantastisk at opleve noget, der er så konkret og lige til at tage med hjem og gå i gang med. Mange gange, når vi har været afsted til forskellige foredrag, som har behandlet komplekse emner som eksempelvis hjernen, har det altid taget enorm megen tid at få talt med hinanden indbyrdes om, hvad var det vi hørte, hvordan forstod vi det, og hvordan kan vi få det omsat til at arbejde med det i praksis. Og så er den ellers gode viden ikke kommet videre, for det blev for svært og kompliceret at oversætte til et fælles sprog som alle kunne tage ejerskab på. Med Anette Prehns tilgang og oplæg oplever vi i den grad at fagsproget oversættes til let omsættelig viden. Vi fik redskaber til udførelse i praksis, lige med det samme. For os betyder det, at vi nu kan dele et fælles sprog, værktøjer og sange, som vi i fællesskab kan bygge videre på og gøre til vores eget. TUSIND TAK for et meget indlevende og givende oplæg!”

Linda Garsdal Fredensborg, institutionsleder, Kolding Kommune

Anette Prehn talte ved et forældremøde for godt 100 forældre her i vores SFO – og forældrene var vilde med hende! Det var vi pædagoger også. Derfor har vi nu allesammen læst og arbejdet med ‘Hjernesmarte børn’ og besluttet, at gå ‘all in’ og gøre ’Hjernesmart pædagogik’ til vores indsatsområde.”

Janne Lenz, SFO-leder, Skanderborg Privatskole

RESILIENS I BØRNEHØJDE

Børn bliver først resiliente, når vi udsætter dem for relevante udfordringer – af tiltagende sværhedsgrad – og støtter dem i at komme godt igennem dem. Stille og roligt skal børn og unge have hjælp til at optrampe de relevante ”stier i hjernen”.

Anette Prehn præsenterer nogle af de værktøjer, hun har udviklet til børn og unge, og hvordan vi voksne også kan regulere vores egne følelser i hverdagen. Hun viser videoer og giver eksempler, der skaber en “kæmpe øjenåbner” for alle, der er i samspil med børn i hverdagen. Værktøjerne kan du med det samme gå hjem og bruge konkret som forælder, lærer eller pædagog i dit samspil med børn.

Foredraget trækker på Anettes to bøger Hjernesmarte Børn samt Hjernesmart Pædagogik samt minibogsserien Hjernevenner, skrevet til børn og unge.

Referencer

Jeg plejer at få hovedpine til kurser. Men efter hver kursusdag med Anette Prehn er jeg helt oplivet og frisk. Hun formidler levende, sjovt og i øjenhøjde – og med masser af gode eksempler.

Sandra Lundahl, pædagog, Fredensborg Kommune

Det mest praksisnære oplæg, vi nogensinde har oplevet! Anette Prehns videnskabsformidling er så klar, og redskaberne er så visuelle og konkrete, at det er let at se, hvad vi som pædagoger med det samme kan gøre anderledes i virkelighedens verden. Det har vi tidligere manglet efter et eksternt oplæg: ”Hvordan kan det se ud i praksis? Hvad kan vi gøre i stedet for det, vi plejer?” Hvis et oplæg skal kunne bruges til noget, skal deltagerne let kunne koble sig på det og gøre det til en del af deres fælles sprog – og dét sikrer Anettes formidling.”

Susanne Franz Jensen, institutionsleder, Viborg Kommune

Efter at have hørt Anette Prehns oplæg, tvivler jeg på, at hjernen kun trækker på 25 watt. Det var ganske enkelt fremragende – og deltagere gik begejstrede hjem. Anettes energi og evne til at nå ud til en meget stor gruppe mennesker (110) er helt særlig. Man føler, at Anette taler til den enkelte, selvom man er en del af en stor gruppe, og de mange hverdagseksempler skaber genkendelighed, grin og nærvær. Anette bidrog i dén grad til at styrke og inspirere vores ledere, medarbejdere og forældrerepræsentanter. Tak for det!”

Michael Andersen, pædagogisk leder, Gentofte Kommune

I DEN ANDENS SKO

Al vellykket kommunikation forudsætter, at vi kan sætte os i den andens sted. Hjerneforskningen viser, hvor svært det kan være – og hvorfor vi er tilbøjelige til at se og høre det, vi plejer, selv når vi aktivt prøver at gå i den andens sko.

Oplægget inviterer til hjernesmart samspil og tackling af indgroede vaner – og er relevant for dig, hvad enten du spiller sammen med borgere/brugere, medarbejdere eller kolleger.

Referencer

Anette Prehn har i Lemvig Kommune holdt en fælles workshop for alle kommunens lærere på en fælles opstartsdag, hvor også dagtilbudslederne var inviteret med. Jeg kar kun fået positiv respons på Anettes oplæg; flere var HELT OPPE OG RINGE over oplægget. Anette formår i den grad at gøre viden om hjernens plasticitet vedkommende, brugbart og konkret ind i en pædagogisk læringsdagsorden. Hun omsætter teori til praksis på en måde, så det bliver virkelighedsnært og anvendeligt for alle, hvad enten man underviser de yngste eller de ældste elever. Hun fanger sit publikum med sit nærvær, sin friskhed og ikke mindst med emnets relevans. Hendes workshop er meget varieret, så 2½ time er fløjet af sted, inden man får set sig om.” 

Vibeke Windfeld Lund, Center for Læring, Lemvig Kommune

It’s not too often one attends a seminar, and can see the benefits immediately – Anette provided exactly that environment for us to play with our communication styles, and make us understand the brain action behind our reasoning and how we portray ourselves and see others. I would definitely take the opportunity to work with and attend Anette’s courses again.”

Bobby Kaura, Strategy Manager/Chief of Staff to the CFO/CIO Office, Roche

Anette Prehn formår at begejstre, selvom stoffet er hardcore. Når Anette holder foredrag om, hvordan læring skabes, anvender hun selv metoder, der understøtter læring. Det er både teori og praksis på samme tid – og giver dobbelt læring.”

Grethe Risum Krog, Bioanalytikerunderviser, Klinisk Immunologisk Afdeling, Blodbanken, Rigshospitalet

TILMELD DIG ANETTE PREHNS NYHEDSBREV

* indicates required
Din email adresse