Alle børn fortjener at kende hjernens spilleregler

af | Børn og unge, Læring, Mental sundhed, Vaneændring

En familie fra Jelling fortæller her, hvad det har givet datteren Hannah på 9 år – og moren Karen Wemmelund Helledi – at se og reflektere over de fem gratis videoer i Hjernesmart hjemmeskole. Den blev lavet i anledning af, at Danmarks skolebørn blev sendt hjem grundet coronavirus i foråret 2020.

I første omgang skrev Karen, som har deltaget i et af mine Framestormkurser: “Kære Anette. Tusind tak for din hjernesmarte hjemmeskole. Framestormkurset i oktober gav mig så meget godt med, og nu kan jeg se, hvordan også din hjemmeskole virker på mine børn. Jeg kan høre det knage i deres hoveder og jeg kan se, at der tændes noget i dem, noget måske uforklarligt, men følelsen kender jeg fra kurset i efteråret. TAK. Karen”

Herefter sendte datteren Hannah en sød lydfil (uploades snarest), hvorefter Karen uddybede med nedenstående tekst.

Jeg glæder mig meget over at læse, hvor mange vigtige spor Hjernesmart hjemmeskole har sat i Hannah på 9 år: Modet på at identificere hjælpestier fra sin rygsæk. At vide, at nye stier kræver mange besøg. Og åbenheden overfor lige så godt at kunne indlære det på en rigtig måde fra start.

Min refleksion ovenpå deres beretning? Alle børn fortjener at kende til hjernens spilleregler – bl.a. for at gøre svær læring lettere at gå til.

Her får Karen ordet igen:

“Hannah ville gerne lave skulderstand, men kunne ikke komme op. Pludselig sad hun helt stille på måtten ved siden af mig og jeg troede egentlig, at hun havde givet op. Men efter lidt tid sagde hun ‘jeg sidder lige og tænker over, om jeg allerede har en sti, der kan hjælpe mig’ efter lidt tænkning siger hun ‘jeg har jo en ret tyk baglæns-kolbøtte-sti’. Jeg siger noget  i retning af at det var da en god ide at prøve… Så lægger hun sig ned og lukker øjnene: ‘jeg skal lige rydde lidt op i min min hjerne, for der er nogle andre stier, der spærrer’. Efter lidt tid siger hun, at nu er hun klar for nu er baglænskolbøttestien forrest (jeg tænker, at det hun egentlig opdager her, er det du måske ville kalde at lyse på en bestemt sti?). Hun prøver, og så kommer hun faktisk op i første forsøg og konstaterer, at nu ved hun, hvor stien skal være, så skal der bare trampes – og så øver hun. At se jer trampe stier MANGE gange i Hjernesmart hjemmeskole har også fået hende til at øve længere, når der er noget hun gerne vil – hun bliver simpelthen ved og sætter ord på, at hun måske skal gøre 50 gange eller 100 gange…. (tidligere syntes hun 7-8 gange var nok!). Hun spurgte mig flere gange om jeg ville hjælpe hende med at mærke, hvornår hun stod helt lodret…’for jeg gider jo ikke have en skæv sti, når man skal stå helt lige’. Min største selvindsigt eller aha-oplevelse i hjemmeskolen var nok at se den lille film med giraffen. Det var ikke kalvens adfærd, men moderens, der gjorde indtryk. Måden hun bare var der og ventede, mens kalven øver. Et lille nus på hovedet – og ellers venter hun bare og er der. Hun griber ikke ind, hvis du forstår, hvad jeg mener! Det har jeg lært noget af!”

 

Alle børn fortjener at kende til hjernens spilleregler!

Find gratis videolæring i form af Hjernesmart hjemmeskole her

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!