Da klokken ringede ind til det nye skoleår på Østervangskolen i Favrskov Kommune, var der flyttet en mobil-børnehave ind i alle klasser. Skolens lærere og skoleleder Jens Damkjær havde alle læst min bog, Hjernesmarte Børn, over sommeren. Inspireret af bogen besluttede de, at disse børnehaver skulle være hverdag for skolens elever.

mobil-boernehaveBørnehaver i skoler – hvordan hænger det lige sammen?

I hver klasse bor der nu en kasse. Og i hver kasse bor elevernes mobiltelefoner – i undervisningstiden. Også kaldet mobil-børnehaver! 🙂

Det gav en vis utilfredshed i starten, fortæller lærerne. Men allerede nu – blot 10 dage inde i det nye skoleår – rapporterer mange elever, at det har givet væsentligt mere ro og koncentration i timerne.

Som jeg skriver om i Hjernesmarte Børn (fra side 172 og fremefter), så minimerer mobil-børnehaverne:

• multi-tasking: når eleverne bruger deres mobil i timerne (eller overvejer at bruge den)
• den fristelse, der næres, når elever ser andre tjekke mobilen (at skulle modstå mange fristelser i løbet af dagen dræner i øvrigt ens viljestyrke senere på dagen)
• den “optline-tilstand”, som betyder, at eleverne konstant er bevidste om, at de kunne vælge at gå online – med det tab af nærvær, der følger med dette.

Til gengæld forbedrer Damkjær & Co med tiltaget:

• nærvær og koncentration; helt afgørende forudsætninger for læring
• læringsrummets energiniveau – og sandsynligheden for, at eleverne spiller hinanden og læreren bedre
• elevernes evne til impulskontrol og behovsudsættelse, som er helt afgørende kompetencer at træne op allerede som barn.

Godt gået, Østervangskolen! Tak at I delte jeres beslutning og erfaringer med mig. Og hvor herligt at modtage dette billede af jeres glade, skønne elever.


Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. Anette Prehn har bl.a. fået udgivet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" samt HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Hun har også skrevet HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Og læse mere om Anette Prehns mission her

Følg Anette Prehn på Facebook | Følg Anette Prehn på LinkedIn