Mobil-børnehaver giver fokus i folkeskolen

af | Børn og unge, Mobilfri skole

Da klokken ringede ind til det nye skoleår på Østervangskolen i Favrskov Kommune, var der flyttet en mobil-børnehave ind i alle klasser. Skolens lærere og skoleleder Jens Damkjær havde alle læst min bog, Hjernesmarte Børn, over sommeren. Inspireret af bogen besluttede de, at disse børnehaver skulle være hverdag for skolens elever.Børnehaver i skoler – hvordan hænger det lige sammen?

I hver klasse bor der nu en kasse. Og i hver kasse bor elevernes mobiltelefoner – i undervisningstiden. Også kaldet mobil-børnehaver! ????

Det gav en vis utilfredshed i starten, fortæller lærerne. Men allerede nu – blot 10 dage inde i det nye skoleår – rapporterer mange elever, at det har givet væsentligt mere ro og koncentration i timerne.

Som jeg skriver om i Hjernesmarte Børn (fra side 172 og fremefter), så minimerer mobil-børnehaverne:

• multi-tasking: når eleverne bruger deres mobil i timerne (eller overvejer at bruge den)
• den fristelse, der næres, når elever ser andre tjekke mobilen (at skulle modstå mange fristelser i løbet af dagen dræner i øvrigt ens viljestyrke senere på dagen)
• den “optline-tilstand”, som betyder, at eleverne konstant er bevidste om, at de kunne vælge at gå online – med det tab af nærvær, der følger med dette.

Til gengæld forbedrer Damkjær & Co med tiltaget:

• nærvær og koncentration; helt afgørende forudsætninger for læring
• læringsrummets energiniveau – og sandsynligheden for, at eleverne spiller hinanden og læreren bedre
• elevernes evne til impulskontrol og behovsudsættelse, som er helt afgørende kompetencer at træne op allerede som barn.

Godt gået, Østervangskolen! Tak at I delte jeres beslutning og erfaringer med mig. Og hvor herligt at modtage dette billede af jeres glade, skønne elever.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!