Som jeg bl.a. skriver om i min kommende bog, FLIP, skal vi huske hen-imod-sprog, når vi vil have hjernen til at arbejde med i forbindelse med adfærdsjusteringer. Et morsomt eksempel på, hvordan hjerneklodset sprog spænder ben for hjernen, kommer fra en pædagog i Århus. Hun skriver til mig:

“Storbørnsgruppen i vuggestuen (de fire ældste), er samlet for at lave en aktivitet. Inden vi går i gang, vil jeg tage et billede af dem. Et af børnene sidder med fingeren i næsen. Lige inden jeg trykker på kameraet, siger jeg: “Fingrene ud af næsen allesammen!” Knips! På billedet sidder nu to børn med fingeren i næsen, den tredjes finger er på vej op i næsen, mens den fjerde kigger på sin finger med et udtryk i øjnene, der signalerer: “Mener hun VIRKELIG det!?” 😂Ikke særlig hjernesmart!”

Dette er et fantastisk eksempel. Og det lyder tilmed som et både sjovt, sigende og mindeværdigt billede. Eksemplet illustrerer på fineste vis, hvordan hjernen hæfter sig ved dét i en sætning, der er konkret og billedskabende. Her “fingrene” og “næsen”. Samtidig med at den overhører sætningens abstrakte “fyld”. Hvilket fører til præcis den modsatte handling af det, pædagogen rent faktisk ønsker.

Hvis du vil vide mere om hen-imod-sprogs betydning i forbindelse med adfærdsændring, vaneændring og følelsesregulering, så se enten en af nedenstående artikler – eller mine bøger “Hjernesmarte børn” eller “Gør hjernen til en medspiller“:

1) Du kan ikke fjerne dit barns frygt
2) Bungeejumper sprang i døden pga. væk-fra sprog 
3) Liste over væk-fra udtryk, der fylder i vores kultur

Bedste hilsner
Anette

 


Anette Prehn (1975) er iværksætter, videnskabsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler, og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første minibog hedder Stierne i hjernen og anbefales varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer.Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her.