Som jeg bl.a. skriver om i min kommende bog, FLIP, skal vi huske hen-imod-sprog, når vi vil have hjernen til at arbejde med i forbindelse med adfærdsjusteringer. Et morsomt eksempel på, hvordan hjerneklodset sprog spænder ben for hjernen, kommer fra en pædagog i Århus. Hun skriver til mig:

“Storbørnsgruppen i vuggestuen (de fire ældste), er samlet for at lave en aktivitet. Inden vi går i gang, vil jeg tage et billede af dem. Et af børnene sidder med fingeren i næsen. Lige inden jeg trykker på kameraet, siger jeg: “Fingrene ud af næsen allesammen!” Knips! På billedet sidder nu to børn med fingeren i næsen, den tredjes finger er på vej op i næsen, mens den fjerde kigger på sin finger med et udtryk i øjnene, der signalerer: “Mener hun VIRKELIG det!?” ? Ikke særlig hjernesmart!”
Dette er et fantastisk eksempel. Og det lyder tilmed som et både sjovt, sigende og mindeværdigt billede. Eksemplet illustrerer på fineste vis, hvordan hjernen hæfter sig ved dét i en sætning, der er konkret og billedskabende. Her “fingrene” og “næsen”. Samtidig med at den overhører sætningens abstrakte “fyld”. Hvilket fører til præcis den modsatte handling af det, pædagogen rent faktisk ønsker.

Hvis du vil vide mere om hen-imod-sprogs betydning i forbindelse med adfærdsændring, vaneændring og følelsesregulering, så se enten en af nedenstående artikler – eller mine bøger “Hjernesmarte børn” eller “Gør hjernen til en medspiller“:

1) Du kan ikke fjerne dit barns frygt
2) Bungeejumper sprang i døden pga. væk-fra sprog 
3) Liste over væk-fra udtryk, der fylder i vores kultur

Bedste hilsner
Anette

 


Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, mental sundhed, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. Anette Prehn har bl.a. fået udgivet "Afledte effekter. Tag skyklapperne af - styrk børn og unges livsmestring", "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" samt HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Hun har også skrevet HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn er også en flittig skaber af sange til Danmark, primært i samspil med komponisterne Rasmus Skov Borring og Kristian Bisgaard. Du kan se/synge alle hendes offentliggjorte sange her. Og læse mere om Anette Prehns mission her

Følg Anette Prehn på Facebook | Følg Anette Prehn på LinkedIn