Hjælp dine elever med at trampe hjælpsomme stier op
ARTIKLEN: Hjælp dine elever med at trampe hjælpsomme stier
“Findes der mon børn i dette land, som igen og igen får levendegjort uhensigtsmæssige stier via de voksnes sprog? Desværre ja. ”Hold så op med at irritere de andre”, ”Vi bander ikke her”, ”Stop nu med at sidde der og køre rundt på stolen”, ”Pas på du ikke taber vasen”. Igen og igen bades de med væk-fra sprog, det vil sige ord, der lyser uhensigtsmæssige stier op i hjernen; ord, der gør det sværere for børnene at lykkes i livet. Virker det? Næh! Men vi turer bare derudaf med vores væk-fra sprog alligevel.”
Børnehaveklasseforeningen spurgte mig før sommerferien, om jeg vil skrive en artikel om, hvordan vi i børnehaveklassen kan arbejde hjernesmart med de små ca. 6-årige skolestartere. Det ville jeg selvfølgelig rigtig gerne. Artiklen handler om én af mine hjertesager: Behovet for at voksne primært taler hen-imod sprog i situationer, der vedrører vaneændring, adfærdsændring og følelsesregulering.
Artiklen er nu bragt i fagbladet Skolestart, og du kan læse den her: