For at et barn skal kunne noget, skal det mere end bare høre det, gentage det og vide det. Det skal gøre det, afprøve det, og dermed konkret styrke de relevante forbindelser i hjernen. Herefter skal disse forbindelser jævnligt vedligeholdes for fortsat at findes.

Lad mig her give et hverdagseksempel på, hvordan jeg selv integrerer min viden fra mine bøger Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik.

En seksårig pige, vi kan kalde hende Elisa, var hjemme hos os til overnatning. Da jeg puttede om aftenen – med Elisa øverst i køjesengen – kunne jeg godt se, at det hurtigt kunne udvikle sig til en mindre sikker situation, hvis Elisa f.eks. vågnede i løbet af natten, skulle på toilettet og begyndte at bevæge sig rundt i det mørke værelse. Derfor sagde jeg: ”Hvis nu du vågner i nat og skal tisse, så kald på mig.” Elisa nikkede. Det skulle hun nok. Men med min viden om fremtidståge og betydningen af rent faktisk at aktivere de relevante stier, gik jeg skridtet videre. Jeg så nu for mig, hvordan Elisa i køjesengen hele 20 meter fra min seng kunne ligge der og kalde forsigtigt på mig, med lav stemme, uden at jeg ville kunne høre det. Derfor sagde jeg:
”Prøv at kalde på mig.”
”Anette” sagde Elisa med normal stemme.
”Højere” sagde jeg med et smil.
”Anette!!!!”
”Endnu højere” ”ANETTE!!!!” råbte Elisa nu.
“Ja, og så én gang til.” “ANETTE!!!!!!!!!!!!!!” gentog Elisa med høj stemme, mens hun smilede over hele hovedet.
”Ja, sådan – SÅ kan jeg høre det og kommer jeg ind og hjælper dig. Sov rigtig dejligt I to.”

En intention er det letteste at sætte. At vide, hvad man vist burde gøre er noget helt andet end at kunne gøre det. Brugbare stier skal trampes op – og det er i høj grad dét, der er hjernebevidste voksnes ansvar: at stimulere børns hjerner, så de hen ad vejen selv bliver i stand til at tackle hverdagssituationer i forskellige sociale kontekster på hensigtsmæssige og virkningsfulde måder.


Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, mental sundhed, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. Anette Prehn har bl.a. fået udgivet "Afledte effekter. Tag skyklapperne af - styrk børn og unges livsmestring", "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" samt HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Hun har også skrevet HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn er også en flittig skaber af sange til Danmark, primært i samspil med komponisterne Rasmus Skov Borring og Kristian Bisgaard. Du kan se/synge alle hendes offentliggjorte sange her. Og læse mere om Anette Prehns mission her

Følg Anette Prehn på Facebook | Følg Anette Prehn på LinkedIn