Sprogligt overskud kan skabe omfortolkning hos andre

af | Børn og unge, Mental sundhed, Vaneændring

Den kan sågar forandre en social relation ret fundamentalt. Anne fortalte mig på et af mine grundkurser i Framestorm, hvordan hun som barn satte en stopper for drilleri ved at bruge perspektivskift og kreativitet.
 
”Anne Pande Kaffekande rejste til de varme lande,” drillede kammeraterne. Anne syntes, at det var “hæsligt”. Hun følte sig gjort til grin med dette rim samt ”låst, trist, mærkelig og forsvarsløs.”
 
På et tidspunkt gik det op for Anne, at hun kunne gribe situationen anderledes og overraskende an. Når en kammerat lige skulle til at åbne munden, tog Anne i stedet ordet og gjorde remsen endnu længere:
 
”Anne Pande Kaffekande rejste til de varme lande med hendes stegepande, termokande, vandekande, æbleskivepande …”
 
Anne opdagede, at jo længere hun gjorde sit rim, jo mere mistede kammeraterne lysten til overhovedet at tage initiativ til denne ‘leg’.
 
Forklaret på hjernesmart fik Anne dermed rykket til deres indbyrdes statusbalance. Kammeraten, der det ene øjeblik havde følt sig overlegen gennem remsen, følte sig nu underlegen og utilstrækkelig. Incitamentet til at blive ved med at drille Anne tørrede dermed ud.
 
Anne fortæller: ”Pludselig var det ikke sjovt for dem længere, for min remse var jo længere end deres. Det var ikke længere en ’battle’ om mit navn men om, hvem der kunne komme på den længste remse, og den vandt jeg! På den måde kom remsen til at køre uden for mig selv i stedet for indeni mig selv.”
 
Minibogen ”Tag nye billeder med hjernen”, som er en del af Hjernevenner-serien, er fuld af lignende og opmuntrende eksempler fra det virkelige liv. Her har ny indsigt i, hvad der er på spil mellem mennesker, hjulpet børn med at se en situation fra helt nye vinkler og eksperimentere med at gøre eller sige noget andet, end det de ellers plejede. En sådan lille ændring kan endda tippe den sociale interaktion, så den bliver mere respektfuld og ligeværdig. Tak for dit inspirerende vidnesbyrd, Anne ☀️

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!