Ansvar i konfirmandstuen

af | Bøger, Børn og unge, Vaneændring

Kristian Østergaard, der er sognepræst ved Sorø Klosterkirke samt kritiker og kommentator ved Kristeligt Dagblad, bruger nu “Ansvar” fra teenage-serien Menneskekender i sin undervisning af konfirmander.

Han skriver om minibogen:

“Grundtvig skrev: ‘Små bøger er de vanskeligste at skrive’, men her er det lykkedes så fint. For mig som præst er bogen ‘Ansvar’ en anderledes refleksion over ‘Den barmhjertige samaritaner’. Her gik først præsten, siden den jødiske kordegn forbi den overfaldne i grøften. Kordegnen kunne aflæse sporene af præsten i sandet, og tænkte tilsyneladende, at hvis præsten ikke fandt det nødvendigt at stoppe op, så behøvede han heller ikke. Kordegnen er altså det gruppestyrede eller ydrestyrede menneske, et begreb som David Riesman lancerede i bogen ”Det ensomme massemenneske”. Samaritaneren, der hjælper, er det indrestyrede individ. Som den indledende scene i ’Ansvar’ med overfaldet illustrerer, kan vi let komme til at handle gruppestyret, med mindre vi optræner os i værdibaserede valg. Bogen er helt oplagt til konfirmandundervisning. Min plan er, at alle mine konfirmander skal have et eksemplar, når vi begynder med et nyt forløb.”

Kristian Østergaards erfaringer er så fint et eksempel på, at ‘Ansvar’ – der introducerer teenagere for de fælder, vi kan komme til at gå i som mennesker, og hvordan vi træner ‘Ansvars-stien’ op – kan give anledning til både etisk og eksistentiel refleksion.

Tak for at dele til inspiration for andre, Kristian!

☀️ Anette

PS: Hvis du er i samspil med konfirmander eller andre unge til hverdag, kunne det måske interessere dig også at kende til de to andre minibøger fra Menneskekender-serien: “Mod” og “Empati” eller til mine fællessange til unge: “Smukke skud” og “Skudt forbi”.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!