“Den bog kommer til at flytte bjerge!” hvad læserne siger om “Stierne i hjernen”

af | Børn og unge, Vaneændring

Anette Prehns første “pixi-bog” om hjernens spilleregler er udkommet. Den er på 24 sider og kan læses fra 10 år og opefter.

Bogen hedder “Stierne i hjernen” og har til formål at styrke børns:

  • mod på at lære
  • tackling af udfordrende situationer og
  • evne til at afkode sociale koder på livets forskellige arenaer og navigere i dem.

Dermed er bogen et konkret og jordnært bud på, hvordan børns robusthed kan styrkes fra en tidlig alder. Med letgenkendelige eksempler fra hverdagen forklarer Anette Prehn i Stierne i hjernen, hvordan hjernens reaktioner kan gøre det svært at håndtere overvældende situationer, og hvordan man bliver tryg i dem.

Troels W. Kjær, hjerneforsker, overlæge, professor anbefaler bogen “varmt”: “Med kyndig hånd leder Anette Prehn os ad stierne i hjernen til en dybere forståelse af, hvordan hjernen hjælper hver af os i dagligdagen. Bogen giver børn, unge og alle andre interesserede indsigt i flere vigtige aspekter af vores vidunderlige hjerne. Bogen fokuserer på hjernen både i et udviklingsmæssigt perspektiv gennem generationer og ud fra individets evne til at ændre hjernens netværk, så vi kan opleve mod, overskud og glæde. Kan varmt anbefales.”

Bogen kan købes her.

Pressemeddelelse – Stierne i hjernen – “Hjerneforskning for børn” – 170917

Anmedelse af “Stierne i hjernen” i Pædagogen: “Sjældent har man set så gode fagbøger til børn, især ikke om hjernens funktioner.”

Hvad siger læserne? 

Sofie Ulrich-Hansen, 12 år, Them: “En god og lærerig bog. Jeg kan godt lide at forestille mig, at jeg har en skov inde i hovedet. Og at jo mere jeg træder på en sti, jo mere bliver den til en vane. Hvis jeg ikke bruger stien, gror den til med mos, grene og græs, og så skal jeg til at træde den forfra rigtig mange gange. Jeg kan også godt lide at tænke på, at jeg har en “rygsæk” med mig med mange gode situationer, som jeg har klaret, selvom jeg i starten var lidt utryg. F.eks. Dragekongen i Djurs Sommerland og dobbelt baglændere til gymnastik.”

Gustav Helner, 10 år, Endrup: “’Stierne i hjernen’ har lært mig, at jo flere gange jeg gør en ting og bruger en sti i hjernen, jo bedre bliver jeg til det og jo mere tryg bliver jeg. Jeg har også lært, at når man står i en situation, som man ikke har været i før, så kan man bruge sin erfaring fra en anden situation, der minder om den. Smart!”

Amanda Louise Tarp Beth, 10 år, Fredensborg: “Jeg tænker over stierne i hjernen hver dag, flere gange om dagen. Når jeg sidder med matematik siger jeg til mig selv: “Den sti har jeg prøvet. Hvilken sti kan jeg nu prøve?” Også i dansk gør jeg det. Og til badminton. Min smash-sti har jeg trænet ret mange gange. Men min mixfelt-sti er helt ny. Så øver jeg mig på den.”

Tobias Storgaard, 11 år, Jyllinge: ”’Stierne i hjernen’ fortæller i et helt almindeligt sprog hvordan hjernen er bygget op. Hjernen bliver sammenlignet med en skov. I skoven er der brede stier og smalle stier. Og stier der næsten ikke er trampet på. Når vi har prøvet noget før, så arbejder hjernen på autopilot, men når skal prøve noget nyt, så arbejder hjernen på fuld kraft for at lave en ny sti. Når man skal prøve noget nyt kommer der hurtigt fremtidståge, og man er nervøs. Men fremtidstågen kan gøres mindre utryg ved at finde erfaringer i hjernen som minder om det nye man skal lave.”

Lisa Bresson, mor, Havdrup: “Jeg læste “Stierne i hjernen” højt for mine to drenge på 11 og 9 år, der begge har ADHD. De var begge vildt optagede af bogen, kunne genkende sig selv i eksemplerne og stillede mange spørgsmål. Tegningen af forbindelserne i hjernen gav rigtig meget mening for dem. “Se, nogle stier er tynde – og andre er tykke som regnorme. Jeg tror ikke, at min læse-sti i hjernen helt er blevet en regnorm endnu”, sagde den ene. Vi talte sammen om bogen i mere end en time, efter vi havde læst den. Sikke en gave!”

Ulrik Blirup, far, Skanderborg: “Min søn Jakob på 9 år læste ‘Stierne i hjernen’ selv og syntes, den var supergod. Han forstod, at man skal blive ved med at øve sig, indtil man får ting lært, og det hele dér bliver nemmere. Han identificerede sig i øvrigt så meget med drengen i bogen, at han foreslog, at drengen skulle hedde Jakob istedet for Holger. Den bog kommer til at flytte bjerge!”

Anne Mette Tonning, mor, Holbæk: “Jeg har været grådlabil hele dagen. Din pixibog har ændret min bevidsthed! Jeg forstår nu, at min 9-årige datters liv nærmest har været én stor fremtidståge! Med den erkendelse er mit syn på hende ændret med et trylleslag. Nu ser jeg en lille pige lammet af fremtidståge jævnligt – og ikke (som jeg kunne have tendens til at tænke tidligere), at hun er pivet, stædig og ikke vil noget som helst. Jeg forstår nu, at vi hidtil har været alt for pågående overfor hende og forsøgt at skubbe hende frem. Jeg havde aha-oplevelser i forhold til hende, da jeg læste om fremtidståge i din bog “Hjernesmarte Børn”. Men at læse pixibogen er ganske enkelt et vendepunkt for mig i forståelsen af hende! Samtidig er pixibogen netop skrevet til hendes aldersgruppe, og den har allerede vist sin effekt. I hendes klasse er de, der har lyst, blevet inviteret til at skrive en månedsopgave. Det ville hun først under ingen omstændigheder! Jeg forstår nu, at hun slet ikke har kunnet overskue, hvad “månedsopgave” var for noget. Det har lydt et klart NEJ fra hende i hele denne måned, hvor det har været på tale. Lige indtil i morges. Hun tog det selv op som en mulighed efter at have læst “Stierne i hjernen” i går. Vi talte om et muligt emne (nogle You-Tubere hun følger). Helt spontant kom hun selv ind på at man jo kunne sige “ja tak” til en månedsopgave én gang. Så talte vi om, at stien skulle trædes, men hvis man havde prøvet det før, var det måske OK. Og efter mange gange, ville det måske nok blive endnu mere OK osv. Det var, som om hun nåede en helt anden afklaring, når vi bare kunne tale ærligt om hendes fremtidståge omkring projektet. Pludselig virkede det, som om hun kunne acceptere fremtidståge som noget midlertidigt og noget naturligt – og som noget hun kunne gøre noget ved! TAK for dig og dit arbejde!”

Anna Jørgensen, 10 år, Fredensborg: “Det er en megalærerig bog. Hver gang jeg læser den, lærer jeg noget nyt. Jeg vidste slet ikke, at jeg havde så mange forbindelser i min hjerne. Hvis jeg fx har fjollet med min sidemakker, så spørger jeg mig selv: “Hvordan kommer jeg ind på Koncentrationsstien igen?” Den er så lige der til venstre. Og så går jeg videre på den!” Anna har lavet en øvelse med klassen, hvor hun har tegnet sine forskellige stier oppe i hjernen.

Bogen kan købes her.

Pressemeddelelse – Stierne i hjernen – “Forskersamfundet svigter” – 170917

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!