Hjælp dit barn til en overskuelig hverdag

af | Børn og unge

I min seneste bog, Hjernesmart Pædagogik, introducerer jeg “klisterpapir”. Det er en enkel metode til at tømme ud i sin arbejdshukommelse – og gøre hverdagen mere overskuelig. I videoen her viser min datter Celina på otte – næsten ni – år, hvordan hun bruger klisterpapir i hverdagen.

Mange børns arbejdshukommelser er desværre propfulde:

– af bekymringer,

– af ting de skal gøre,

– af idéer de egentlig gerne vil huske,

– af tankemylder,

– af det, de har på hjerte, men af den ene eller anden grund ikke kan få “afleveret” lige nu.

Arbejdshukommelsen er afgørende for vores evne til at forstå og bearbejde, hvad vi hører – og huske, hvad vi er i gang med at gøre. Det er også i arbejdshukommelsen, at idéer opstår – når der altså er plads. Problemet er bare, at den let bliver fyldt, den arbejdshukommelse. Og at det skaber overvældethed, stress og tristhed.

Med et helt enkelt værktøj, kan du hjælpe dit barn med at tømme ud i arbejdshukommelsen. På “klisterpapiret” skriver (eller tegner) barnet dét, som det ikke gider at bruge energi på at fastholde i hjernen lige nu – eller dét, som det alligevel ikke kan gøre noget ved nu og her men først på et senere tidspunkt. Klisterpapiret hjælper barnet med at huske noget, uden at det skal føle sig “fyldt til randen” hele tiden.

Nogle bruger notesbøger som klisterpapir. Andre noterer i deres mobiltelefon. Min datter har diverse små sedler, som hun sætter i vindueskarmen, indtil hun (eller vi) har handlet på dem. Det giver ro, at de “ligger” der. Så ved hun, at der bliver taget hånd om indholdet på et tidspunkt. Og hun kan smide de små sedler ud, lidt efter lidt, efterhånden som de bliver overflødige.

Som du nok fornemmer fra videoen her, er klisterpapiret mere end “bare” en hjælp til barnet. Det er også et godt samtaleværktøj og en indgang til, hvad der egentlig foregår i dit barn. For eksempel fandt jeg ud af, at Celina åbenbart havde oplevet vores samtale om skoene – snørebånd eller velcro – som at vi “skændtes”. Det var lidt af en aha-oplevelse for mig. For jeg havde på ingen måde oplevet, at vi havde skændtes, men måtte jo tage til efterretning, at det var sådan, Celina oplevede det.

Bruger dine børn også klisterpapir? Eller lignende værktøjer til at frisætte kapacitet i deres meget begrænsede arbejdshukommelse? Gør du selv – så du viser dem vejen? Hvad er jeres erfaringer?

PODCAST

Podcasten Hjernesmart hjælper dig med at få hjernen på dit hold – både din egen hjerne og andres.

Du lærer bl.a. at vende overspringshandlinger til indsigter, tage følelser med et gran salt, bedrive ledelse og selvledelse med hjernen in mente og få glæde af jordnære værktøjer i din familie og din organisation.


FRAMESTORM KURSUS

Tag det populære Framestorm-kursus med Anette Prehn. Skab mening. Opdag skjulte gaver. Sænk skuldrene. Få det bedste ud af det, livet nu engang kaster i din retning. Styrk din “rygrad” i svære situationer. Framestorm-metoden er som en droneflyvning hen over en situation: En 360 graders udforskning af nye måder at betragte på. Du gør dermed reframing – dvs. omfortolkning – til en kernekompetence.


Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og sporsættende foredrag om hjernens spilleregler – skræddersyet til jer – så ræk ud efter Anette Prehn. Hendes kunder spænder fra Maersk, Grundfos og Novo over Finansforbundet og Copenhagen Business School til hundredevis af skoler og daginstitutioner og mere end 40 kommuner i hele landet.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!