Fingrene ud af næsen! Hvordan sprog leder adfærd

af | Børn og unge, Mental sundhed

Som jeg bl.a. skriver om i min bog FLIP, skal vi huske hen-imod-sprog, når vi vil have hjernen til at arbejde med i forbindelse med adfærdsjusteringer. Et morsomt eksempel på, hvordan hjerneklodset sprog spænder ben for hjernen, kommer fra en pædagog i Århus. Hun skriver til mig:

“Storbørnsgruppen i vuggestuen (de fire ældste), er samlet for at lave en aktivitet. Inden vi går i gang, vil jeg tage et billede af dem. Et af børnene sidder med fingeren i næsen. Lige inden jeg trykker på kameraet, siger jeg: “Fingrene ud af næsen allesammen!” Knips! På billedet sidder nu to børn med fingeren i næsen, den tredjes finger er på vej op i næsen, mens den fjerde kigger på sin finger med et udtryk i øjnene, der signalerer: “Mener hun VIRKELIG det!?” ? Ikke særlig hjernesmart!”

Dette er et fantastisk eksempel. Og det lyder tilmed som et både sjovt, sigende og mindeværdigt billede. Jeg har faktisk fået tilladelse af forældrene til at vise det til mine foredrag til inspiration for andre. Det vækker altid spontan latter og masser af eftertanke.

Lær at vende væk fra-sprog til hen imod-sprog. Tag Anette Prehns onlinekursus her. 

Eksemplet illustrerer på fineste vis, hvordan hjernen hæfter sig ved dét i en sætning, der er konkret og billedskabende. Her “fingrene” og “næsen”. Samtidig med at den overhører sætningens abstrakte “fyld”. Hvilket fører til præcis den modsatte handling af det, pædagogen rent faktisk ønsker.

Hvis du vil vide mere om hen-imod-sprogs betydning i forbindelse med adfærdsændring, vaneændring og følelsesregulering, så se enten en af nedenstående artikler – eller mine bøger “Hjernesmarte børn” eller “Gør hjernen til en medspiller” (en minibog i Hjernevenner-serien):

1) Du kan ikke fjerne dit barns frygt
2) Bungeejumper sprang i døden pga. væk-fra sprog 
3) Liste over væk-fra udtryk, der fylder i vores kultur

Bedste hilsner
Anette

PODCAST

Podcasten Hjernesmart hjælper dig med at få hjernen på dit hold – både din egen hjerne og andres.

Du lærer bl.a. at vende overspringshandlinger til indsigter, tage følelser med et gran salt, bedrive ledelse og selvledelse med hjernen in mente og få glæde af jordnære værktøjer i din familie og din organisation.


FRAMESTORM KURSUS

Tag det populære Framestorm-kursus med Anette Prehn. Skab mening. Opdag skjulte gaver. Sænk skuldrene. Få det bedste ud af det, livet nu engang kaster i din retning. Styrk din “rygrad” i svære situationer. Framestorm-metoden er som en droneflyvning hen over en situation: En 360 graders udforskning af nye måder at betragte på. Du gør dermed reframing – dvs. omfortolkning – til en kernekompetence.


Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og sporsættende foredrag om hjernens spilleregler – skræddersyet til jer – så ræk ud efter Anette Prehn. Hendes kunder spænder fra Maersk, Grundfos og Novo over Finansforbundet og Copenhagen Business School til hundredevis af skoler og daginstitutioner og mere end 40 kommuner i hele landet.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!