Samspillet med Feminas journalist, Karoline Mathilde Rasmussen, har gjort et kæmpe indtryk på mig. Hun kontaktede mig, fordi hun savnede indre ro og var ved at skrive en artikel om det. Undervejs i interviewet spurgte jeg hende: “Hvilke aktiviteter har du erfaring med fremmer din indre ro?” Læs her, hvad hendes liste – og refleksioner efterfølgende – gjorde ved hende:

Feminas journalist jagter indre ro

Karoline indså, at de aktiviteter, hun fylder sit liv op med nu – i 2018 – giver alt andet end indre ro. Mens hun helt havde glemt at give plads til de aktiviteter, der gjorde hende rolig indeni. Siden artiklen blev skrevet færdig har jeg været i dialog med hende flere gange og kan med glæde bevidne, hvordan hun skridt for skridt og med god effekt inkluderer ro-inducerende aktiviteter i sin hverdag.

Wow – et VIRKELIG godt eksempel på, at hvis vi vil have MINDRE stress og MINDRE rastløshed skal vi trampe stierne godt op i retning af INDRE RO!

Hvordan ser din liste ud?


Anette Prehn (1975) er iværksætter, videnskabsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler, og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første minibog hedder Stierne i hjernen og anbefales varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer.Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her.