Hvad gør man, når tre virksomheder forsøger at booke én den samme efterårsdato? Da kunden her fandt ud af, at der var konkurrence om min kalender, gjorde han i al fald sit, for at jeg skulle føle mig velkommen. Og jeg må sige, at determinationen er ret overbevisende – og i dén grad spiller sammen med mit businessprincip ATTRAKTION: at tiltrække og sige “ja” til kunder med lys i øjnene:

“Jeg  vil prøve å slå et solid slag for at vi har den mest spennende dagen for deg 😉 I år vil vi gjerne ha «Masterclass med Anette Prehn». Vi ser for oss en keynote i tre deler, eller for å se det på en annen måte – tre foredrag (på samme dag). Ser da for oss, at vinklingen for foredragene kan være f.eks 1. Hjernesmart ledelse 2. Hjernesmart læring og 3. Hjernesmart endring. Det vil være en intens dag – kanskje det mest intensive opplegget du noensinne vil levere (eller et format du bestemmer deg for å gjøre mange flere ganger!) Vi tror dette, med deg, kan bli sååå kult. Håper virkelig vi kan klare å sikre deg denne dagen – det er en av disse situasjonene hvor vi alle bare så på hverandre og var enige om at det måtte bli deg. Vi har ingen plan B, og har ikke lyst på en heller ;)”

I mange af mine 13 år som selvstændig har jeg fulgt princippet ATTRAKTION (i stedet for OVERTALELSE). Jeg bruger absolut ingen tid på at overbevise nogen som helst om, at de skal hyre mig ind (men fanger selvfølgelig momentet og muligheden for vind-vind, når den opstår i en samtale eller lignende). Denne tillid til ATTRAKTION muliggør en høj produktivitet og fokus på at levere premium kvalitet i kurser og foredrag og henad vejen tiltrække omgivelser med lys i øjnene, der bare VIL; mennesker, der fanger betydningen af hjernens spilleregler for organisationer og menneskeligt samspil. Og det er så hér, jeg lægger min tid, når det i øvrigt flugter med mine værdier, øvrige prioriteter og kalenderens muligheder. I dag betyder det fuld kalender et halvt år frem i tiden. Og kontakt med de skønneste og dygtigste mennesker og organisationer, som jeg gerne vil hjælpe frem i verden. Har du lignende principper for dit liv, som du følger – og som virker rigtig godt for dig?


Anette Prehn (1975) er iværksætter, videnskabsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler, og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første minibog hedder Stierne i hjernen og anbefales varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer.Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her.