En gruppe piger sad herhjemme og spillede brætspillet Olympiade-spillet. En af dem, Ida, er en haj til at spille fodbold til hverdag. Men i brætspillet her havde hun haft en række uheldige kast med terningen og udbrød nu pludselig: “Jeg gider snart ikke at spille mere. Jeg taber alligevel.” Jeg kiggede på hende – konsulterede min “reframings-etage” – og spurgte hende så med varme øjne: “Har du nogensinde set et fodboldhold forlade banen, bare fordi de er ved at tabe?” Hun kiggede på mig – først med et måbende udtryk i øjnene. Millisekunder efter lyste øjnene op. Og ja, hun spillede selvfølgelig videre … til alles glæde og læring.

Reframing er en gave af de usædvanlige i menneskelivet. Reframing betyder at omfortolke situationer (eller relationer): At se dem i et andet lys, end det man er “låst af” lige nu. Normalvis, når jeg skriver om reframing på disse sider, handler det om en evne, man kan tilegne sig som individ – og da vi lever i et frit samfund er det netop vigtigt, OM den enkelte ønsker at tilegne sig denne evne eller ej. Bliver man påduttet den og SKAL reframe, føler man sig hurtigt dikteret og går i baglås.

Men reframingsevnen kan vise sig i vores samspil med andre mennesker på den måde, at du kommer med en helt anden udlægning end forventet – hvilket giver stof til eftertanke hos den anden. Som med Ida.

En anden reframings-situation oplevede jeg, da jeg stod i morgenmads-restauranten på et hotel, og en herre tog kontakt til mig over buffetten og sagde:
“Sikke noget lortevejr.”
Jeg prøvede først at “tale med”:
“Det skulle tilmed fryse ovre vestpå, så vi er vist ret heldige her.”
Han overhørte nærmest min pointe og fortsatte:
“Vejret i det her land er bare skrækkeligt.”
Jeg kiggede på ham – besøgte min reframings-etage og sagde så:
“Jeg er så taknemmelig for at bo i Danmark, at der skal mere end vejret til at slå mig ud.”
Fluks fik han det der måbende blik i nogle millisekunder og lyste derefter op. Ingen yderligere kommentarer om vejret. Blot et smil.

Mestrer du reframing allerede? Eller har du læst om det, men mangler træning? Du er meget velkommen på efterårets intensive reframings-kurser i Fredensborg. Tidligere kursister giver kurset 5 ud af 5 stjerner. Ses vi? Læs mere om kurserne her: www.hjernesmart.dk/events/


Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til 12 bøger og minibøger på syv sprog om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 12 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker; Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales bl.a. af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales bl.a. af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales bl.a. af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer. Du kan læse om alle Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her