Tre buketter roser til Anette Prehns billedbog

af | Bøger, Børn og unge, Mental sundhed

I de seneste uger er der tikket hele tre anmeldelser af “Udbryderkongen og indbrudstyven” ind. Fra familievejler Lola Jensen, kendt fra Go’morgen Danmark, lyder det:

“Positiv omformulering – noget af det bedste jeg lærte på familievejledningskurset i 1984… ja det er længe siden, men teknikken har glædet mig lige siden, fordi den gør så godt for mig selv og mine omgivelser, både mine nærmeste, og dem som jeg møder via familievejledningen (husk at lade andre mennesker selv bestemme, hvad de gerne vil se, ellers er det ikke reframing med diktering). Jeg lærte at reframe, reformulere, omfortolke… og det er fantastisk at kunne og helt enkelt i metode og virkemiddel… hvordan vi betragter de ting, der sker, det afhænger helt af de øjne som ser… Sådan skriver Anette Prehn bag på sin lille men meget brugbare bog ‘Udbryderkongen og indbrudstyven’ , der via to spirende mælkebøtter i to nabohaver viser to forskellige reaktioner på mælkebøtten, Hr Munks sure og Majs imponerede, det afhænger af øjnene, der ser… Anette er en mester i små konkrete og letforståelige historier, der giver så gode muligheder for at samtale med børn og inspirere dem til at øve sig i at se mælkebøtten (hverdagens situationer) via Majs optik. Det giver også anledning til en god snak med børnene ‘Hvordan ville Hr Munk mon reagere ved regnvejr, udelukkelse fra leg og mange andre hverdagssituationer, hvordan ville Maj reagere?’ Bogen er inspiration til at øve børn (de store børnehavebørn og opefter) i at se situationer igennem Majs optik, og derved opleve en lettere tilgang til verden. Muligheden for at reframe, reformulere, omfortolke viser os, at vi ikke er vores hjerne, men at vi har en hjerne, som kan reguleres. Anette er en mester i at hjælpe voksne og børn med at ‘skifte briller, når noget driller’, derfor skal denne lille bog have en plads her i mine anbefalinger.”

Kai Pedersen giver Udbryderkongen og indbrudstyven karakteren 10 i Specialpædagogisk månedsblad og skriver, at den er “en glad bog om et lidt svært emne“, og at “bogen egner sig godt til højtlæsning i indskolingen samt for de ældste børnehavebørn.”

Kent Poulsen, som anmelder i magasinet Børn og bøger, giver Udbryderkongen og indbrudstyve sine “store anbefalinger” og skriver: “Denne bog er en interessant og på mange måder anderledes bog. Det er en rimende billedbog, og så har den bogstavelig talt temmelig meget på sinde. Faktisk er det en bog, om reframing eller på dansk omfortolkning, ja, og dermed også om hjernens alarmklokke kaldet amygdala. Dertil kommer de afsluttende “didaktiske sider” – og skulle det nu lyder tungt og lidt for belærende, så er svaret:  Nej, det er det slet ikke! Derfor til selve rimbilledbogen. Vi møder to mælkebøtter, den ene bryder igennem indgangen til Majs hus. Hun tager godt imod den, påskønner dens ukuelige vilje og indsats til at bryde igennem. Den helt modsatte reaktion møder den anden mælkebøtte, der bryder igennem hr. Munks gulv i garagen, her er svaret vrede og udryddelse, “en grusom gang gift”. Det hele leveres let og elegant – og på rim, som Anette Prehn mestrer flot. Flot er også de store helsides, kolorerede tegninger udført i en glad og farverig streg mesterligt leveret af Jens Hage. De to, Anette Prehn og Jens Hage, leverer en flot fælles bog, som bør tages godt imod. Bogen slutter således: “Hvordan vi betragter de ting, der end sker, det afhænger helt af de øjne, som ser.” Så elegant kan de to synspunkter præsenteres og siges – og i bogen i streg også ses. Til slut er der i alt otte sider af ‘didaktisk’ tilsnit til læseren, så følger Hvad er omfortolkning? – mest for den voksne læser, dernæst Invitation til dialogisk læsning til oplæseren og endelig Byg ovenpå historien, en pædagogisk vejledning. En sand perlerække af idéer og forslag til brug i indskolings-aldersgruppen, i samtalen og i undervisningen. Endelig er der en afsluttende side med en række anbefalinger af udenlandske notabiliteter. En fin rimbilledbog til selvlæsning, men også en særdeles fin bog, der har så mange andre store og fine potentialer – i dialogen, i samtalen og i undervisningen – i både filosofisk og psykologisk forstand. Store anbefalinger.”

(Flere anmeldelser under eksemplet på tegning og tekst fra Udbryderkongen og indbrudstyven)

Bogen kan købes her.

Notabiliteterne, som Kent Poulsen refererer til, er disse – og de har anmeldt den oprindelige historie The Asphaltic Peekaboo, som jeg skrev på engelsk i 2010, da jeg boede i England med min familie:

James Gross, professor, Stanford Universitet, USA:”I denne charmerende historie bringer Anette Prehn en dyb filosofisk og psykologisk sandhed til live. Nemlig den, at vores følelsesmæssige reaktioner på verden omkring os er stærkt formet af, hvordan vi tænker om dét, vi oplever. Denne tidløse indsigt er en gave til både børn og voksne. Den er også kilden til stor kraft, fordi den minder os om, at vi kan forme vores følelsesliv ved at give opmærksomhed til, hvordan vi tænker om os selv, andre og verden omkring os.” 

David Drake, direktør, Center for Narrativ Coaching, Australien: ”Denne herligt enkle historie er en vidunderlig måde at hjælpe børn til at lære om de forskellige måder, vi kan se på verden på. Den vil give næring til mange vigtige samtaler i både familier og skoler.” 

Paul Walton, innovator og direktør, Cello PLC, Storbritannien:“Picasso sagde, at det tog ham 60 år at lære at se verden som et barn. Vores barndom, der er så rig på naturlig flertydighed, udskiftes lynhurtigt af et voksenliv fyldt med fordomme, hvor vi er fast besluttede på at finde ét rigtigt svar. ”Udbryderkongen og Indbrudstyven” minder både voksne og børn om betydningen af at forblive åbne og fordomsfri, når vi kigger på ting. I al ukrudt gemmer der sig så sandelig et naturens mirakel.” 

Karen Shue, klinisk neuropsykolog, Brain and Health, Canada:“Omfortolkning er et af de mest effektive værktøjer, der findes, til at forebygge stress og nedtrykthed i hverdagen. Det lærer os at give næring til flere af de følelser, tanker og handlinger, der skaber mening og glæde i vores liv. Denne lille juvel af en historie er en herlig, begavet og sjov måde at introducere børn (og deres forældre!) til kunsten at reframe. De inspirerende rim appellerer til børns evne til at se magi i hverdagsbegivenheder og hjælper dem med at lægge grundstenen til livslange, hjernesmarte vaner. Jeg håber, der kommer en hel samling af disse omfortolknings-historier.” 

Bogen kan købes her.

PODCAST

Podcasten Hjernesmart hjælper dig med at få hjernen på dit hold – både din egen hjerne og andres.

Du lærer bl.a. at vende overspringshandlinger til indsigter, tage følelser med et gran salt, bedrive ledelse og selvledelse med hjernen in mente og få glæde af jordnære værktøjer i din familie og din organisation.


FRAMESTORM KURSUS

Tag det populære Framestorm-kursus med Anette Prehn. Skab mening. Opdag skjulte gaver. Sænk skuldrene. Få det bedste ud af det, livet nu engang kaster i din retning. Styrk din “rygrad” i svære situationer. Framestorm-metoden er som en droneflyvning hen over en situation: En 360 graders udforskning af nye måder at betragte på. Du gør dermed reframing – dvs. omfortolkning – til en kernekompetence.


Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og sporsættende foredrag om hjernens spilleregler – skræddersyet til jer – så ræk ud efter Anette Prehn. Hendes kunder spænder fra Maersk, Grundfos og Novo over Finansforbundet og Copenhagen Business School til hundredevis af skoler og daginstitutioner og mere end 40 kommuner i hele landet.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!