Tag nye billeder – med din vestre hånd

af | Læring, Ledelse, Mental sundhed

Har du en venstrehånd? Stik den i vejret. Kig på din håndflade. Og forestil dig, at du placerer fem ikoner på dine fingerspidser; et på hver. Det er i grundessensen min banebrydende metode, som jeg kærligt omtaler som “FLIP”, fordi den hjælper os med at flippe vores perspektiv gentagne gange, lidt ligesom man flipper en mønt. Dog er udfaldsrummet med perspektiv-flip langt større og mere kraftfuldt.

Christina Bølling, fagredaktør på Femina og Psykologi, interviewede mig på BogForum 2018 om min nye bog FLIP og fortalte selv, hvordan hun allerede havde brugt den enkle metode i sit eget liv.

Hvis mennesker skal have glæde af den fantastiske forskning om samspillet mellem krop, hjerne og andre mennesker – skal den formidles, så den er til at huske og bruge. Derfor gør jeg meget ud af at koble læringen til menneskers kropslige erfaringer; at trampe nye stier, at opleve fremtidståge, at vippe op eller ned på en vippe (Amygdala-Pandelapsvippen) og nu: De fem fingre.

En kvinde, Michelle, skrev til mig efter boglanceringen på Bremen Teater. Her fortalte hun, hvor let det havde været for hende at anvende De Fem Fingre med det samme:

“Jeg brugte metoden, allerede inden jeg var kommet ud af salen. Da dit foredrag var slut, forstod jeg det sådan, at du ville sidde på scenen og signere, så der gik jeg ned. Alle andre publikummer gik mod udgangen, og pludselig gik det op for mig, at jeg nok var forkert på den. I løbet af et sekund fik jeg givet mig selv en “auto-frame” i denne stil: ‘Kikset, Michelle. Typisk dig, at stå nede ved scenen som den eneste, ensomme, dumme, desperate person, der ikke har fattet konceptet. Nu kan du stå her og skamme dig og vente på at komme ud.’

Det gav mig selvsagt en rigtig dårlig fornemmelse i maven og en dårlig afslutning på dagen. I stedet fik jeg det vendt til følgende:

1) Ville jeg tale sådan til en veninde? Aldrig!

2) Kunne det være, at jeg faktisk havde forstået det rigtigt, men at planen blev ændret, fordi alle gik mod udgangen?

3) Hvor meget vil denne situation betyde for mig om 5 år – ingenting!

4) Hvis dét her er mit største problem, så går det nok.

Jeg vil ikke blive ved med at liste op, men bare lade dig vide, at jeg virkelig får noget ud af at læse dine bøger (har læst ‘Hjernesmarte børn’ og er i gang med ‘Coach dig selv’). På denne måde fik jeg alligevel forladt salen med den positive energi, som jeg havde, inden jeg bankede mig selv i hovedet. Dette var bare en lille bitte øjeblikssituation, så jeg glæder mig virkelig til at se, hvad jeg kan opnå, når jeg får metoden ind under huden TAK!”

“Forskning til folket” er mit motto. Og tro mig; jeg er kun lige begyndt. Jeg har som intention at flytte forskerfeltets opmærksomhed hen på at tjene folket. Hvilket kræver en langt mere ambitiøs og jordnær formidling end i dag. Jeg forstår og anerkender naturligvis, at der findes forskning, som ikke kan eller skal formidles til almindelige mennesker. Den vigtige grundforskning for eksempel.

Men den forskning, som kan give værdi i hverdagen – hos den befolkning, der via skatten betaler til ens forskning – skal ud og gøre gavn. Basta!

Til gengæld lover jeg at finde på noget andet at lave, den dag danske forskere – og også gerne internationale – har accepteret og påtaget sig dette ansvar som en central del af deres livsopgave.

Indtil da klør jeg på.

Foreløbig med titel nr. 13, som jeg har ude i verden (6 bøger til voksne og 7 minibøger til børn/unge/voksne): FLIP – hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.