Sådan bruger du “midlertidighedens sprog”
I mine bøger i HJERNESMART-serien skriver jeg om det, jeg kalder ”midlertidighedens sprog”. Det dækker over, at vi bruger sproget på en måde, som er hensigtsmæssig og åbner op for læring og udvikling. Mit begreb er inspireret af Carol Dwecks arbejde med mindset, hvor hun konstaterer, at mindset enten kan låse mennesker fast eller sætte dem fri. Det kalder jeg i mine bøger det ”fikserede mindset” versus det ”voksende mindset”. Se f.eks. Hjernesmarte Børn.
Forskning har dokumenteret, at børn med et voksende mindset får en bedre uddannelse og større succes end dem med et fikseret mindset. Forskning viser også, at mennesker, der giver midlertidige forklaringer på dårlige hændelser, kommer sig hurtigere oven på modgang og problemer. De er mere resiliente. Og resiliens (også kaldet robusthed) er i den grad noget, vi alle – voksne som børn – kan tåle at øve godt og grundigt op.
Desuden viser forskning, at man kan udvikle et voksende mindset. Man kan træne sig op i at se ting, situationer og sig selv som ”foranderlig(e) og levende” frem for som ”stationær(e)”.
Sammen med en gruppe medarbejdere og ledere udforskede jeg i den forløbne uge midlertidighedens sprog. Det gav dem inspiration til, hvad man kan sige i stedet for fastlåsende sætninger a la: ”Jeg har en dårlig vane med at …”, ”Det kan ikke lade sig gøre”, ”Jeg lider af angst” eller ”Jeg duer ikke til …”.
Gennem inspiration fra små sætningsbidder, jeg havde med, legede gruppen med, hvordan små ændringer i sætningerne kan gøre en verden til forskel og smitte med handlekraft og optimisme (i stedet for med magtesløshed og passivitet).
Her er listen. Du kan bruge den på den måde, at du kan snuppe de små ord og udtryk og stille og roligt arbejde dem ind i dit hverdagssprog, når det er hensigtsmæssigt. Ligesom med væk-fra/hen-imod sprog anbefaler jeg, at du bruger sproget rigt og afprøver en række af disse ord og udtryk i stedet for at ”forelske” dig i nogle få, som du herefter bruger hele tiden.
God fornøjelse med listen og midlertidighedens sprog!
Anette
Muliggør bevægelse ift. noget, der hidtil har været vanen/adfærden/følelsen:
- indtil i dag
- hidtil
- endnu
- frem til i dag
- indtil videre
- siden sidst
Muliggør at dét, der er til stede lige nu, fint kan være en fase, dvs. noget som ændrer sig:
- i disse dage
- for tiden
- for øjeblikket
- for en tid
- i denne fase
- i dag
- på nuværende tidspunkt
- nogle gange i livet
- lige nu
- som det ser ud lige nu
- sådan kan ting skifte
- når du bliver lidt større, vil du opleve
- på et tidspunkt vil det, der virker svært lige nu, være noget du bare kan
Giver et større perspektiv på læring og beroliger:
- et skridt ad gangen
- lidt efter lidt
- stille og roligt
- hen ad vejen
- en ny sti, der er ved at blive trampet
- stien skal nok lige trampes op nogle (flere) gange
- (vi lærer verden at kende) en lille bid ad gangen
- i starten
- i begyndelsen
- når først du lige
- når du lige får øvet dig lidt
- indimellem
- blive anderledes
- når noget er (lidt) nyt
- det tager tit lige lidt tid
- med nogle ting
- nogle gange
- når du lige har vænnet dig til
- indtil du bliver tryg ved
- amygdala behøver måske nok lige lidt hjælp for at finde ud af, at det er en OK situation
- jeg har set dig få en aha før, og det skal nok komme til at ske igen på et tidspunkt
- tænk på en situation, hvor det også var lidt svært i starten men hvor du fik hul igennem … Hvad gjorde/tænkte du dengang, som du kan gøre/tænke igen?
- det er OK
- det er helt normalt, at …
- det skal nok komme
Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.
Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”
Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes.
Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart Ledelse, Hjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.
Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:
- Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
- Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
- Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
- Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
- Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
- Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
- Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer
Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.
Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.