Jeg var i radio Novas program Aftenklubben i går aftes for at fortælle om, hvordan man ændrer vaner med hjernen in mente.

Hør interviewet fra Nova FM (januar 2016)

Interviewet handler om den evigt foranderlige hjerne, hvilke “stier” vi går på ofte – og om de tre ting vi bør vide for at kunne gøre hjernen til en medspiller og ændre vaner effektivt:

  1. Fokuser på de vaner, du ønsker at bygge op (og lad dem, du vil af med være, så de kan gro til stille og roligt ligesom en sti i skoven der sjældent benyttes). Øg trafikken mærkbart på de stier, du vil styrke!
  2. Byg nye vaner oven på vaner i dit liv, der allerede fungerer (i stedet for at tro, at du skal presse endnu flere aktiviteter ind i din i forvejen travle kalender). Byg helst ovenpå de vaner, du føler glæde ved.
  3. Vær selvbarmhjertig, når du opdager, at du er på vej ad en “gammel sti” (i stedet for at lade Den Indre Dommer slå os i hovedet, føle skyld og skam og aktivere “what-the-hell-effekten”). Brug humor, glimt i øjet og “det store perspektiv” og svirp igen og igen tilbage til den sti, du vil styrke.

Du kan høre interviewet i sin helhed her (18 minutter).


Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til 12 bøger og minibøger på syv sprog om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 12 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker; Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales bl.a. af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales bl.a. af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales bl.a. af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer. Du kan læse om alle Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her