Ingen-vej-tilbage-forældreskab
Sommerferien hos os bød på dejlige udforskninger af Danmark og en vandreferie i Norge. Med sidstnævnte har vi nu fået tanket op på modstandskraften – især hos familiens børn. Fire gange var vi på bjergvandringer af 6-8 timers varighed, 10-20 kilometer pr. dag og (ifølge mobilen) hvad der svarer til mellem 92 og 296 etager pr. dag. Dette har rigt muliggjort, hvad jeg kalder for “no-way-back-situationer” og betragter som værende en væsentlig komponent i barndommen.
Et eksempel: Vi har gået og gået og er alle fire “helt smadrede”. Men hov, der er denne dag en halv time endnu, indtil vi kommer til vaffelhytten, og derefter er der yderligere fire kilometer tilbage til overnatningsstedet.
Et andet eksempel: Vi er på en strabadserende vandring, og halvvejs er vi igen “helt smadrede”. Vi kan dog regne ud, at der er mellem tre og fire timers vandring endnu. Man kan give op eller sætte sig ned og græde, men det får sjældent kilometerne til magisk at forsvinde. Eller også kan man tage et skridt ad gangen og have tillid til, at det nok skal gå det hele, at vi står sammen som et hold, og at vi hjælper hinanden godt igennem det.
Sidste år i august skrev jeg klummen “Lærerige tårer i familien” (en titel der dog redaktionelt blev ændret til “Det er vigtigt at lære sine børn at være vedholdende“). Jeg har netop indgået en aftale med Kristeligt Dagblad, som jeg skriver for hver femte fredag. Avisen har indvilliget i at offentliggøre en række af mine tidligere klummer gratis. Det vil sige, at du som besøgende kommer ind i klummens tekst med det samme og ikke strander på avisens paywall eller forslag om abonnement. Jeg er en varm fortaler for at holde avis, men det skriver jeg om en anden gang. Nu og her vil jeg bare fortælle, at de af jer, der har sagt, at I supergerne vil dele artiklen til inspiration for forældre i dagtilbud, skoler eller vennekredsen NU kan gøre det kvit og frit
Find klummen her og del gerne til højre og venstre, hvis du tænker, at klummens budskaber har relevans for børn og unge, du kender.
Og ja, der er heldigvis også masser af muligheder for ingen-vej-tilbage-situationer i Danmark. Tag til havet med madpakker og vanddunke og gå hele dagen, indtil I tager bussen tilbage. Tag en årlig, krævende cykeltur a la den, jeg beskriver i klummen. Eller tag – hvis det må koste lidt mere – på besøg i en klatrepark, hvor I står sammen som familie om at gennemføre de stadig vanskeligere ruter i træerne. Det kræver fokus, ja, og vedholdenhed!
Det stærke ved at sikre tilbagevendende ingen-vej-tilbage-situationer i en barndom er, at vi kan trække på disse i alle mulige andre situationer. Det har jeg uddybet blandt andet i bøgerne Hjernesmarte børn og Hjernesmart pædagogik, ligesom jeg vil give eksempler på det på bloggen her i de kommende uger.
Solskinshilsner
Anette
Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.
Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”
Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes.
Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart Ledelse, Hjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.
Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:
- Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
- Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
- Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
- Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
- Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
- Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
- Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer
Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.
Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.