Hjælp dine børn godt igennem livets store forandringer

af | Børn og unge, Vaneændring

I dag, den 7. maj 2018, er det præcis 5 år siden, at min mand og jeg annoncerede over for vores små piger, at vi ville flytte tilbage til Danmark. Det skete, efter at vi havde boet i udlandet i en årrække og på et tidspunkt, hvor pigernes primære hverdagssprog var engelsk.

Hvordan vi mere konkret gjorde det, har jeg beskrevet i bogen Hjernesmarte Børn:

“I vores familie har vi gennemlevet en række større transitioner i de seneste år. I perioden 2008 til 2013 flyttede vi fire gange – fra Danmark til forskellige steder i udlandet og tilbage igen. Det lyder af helt vildt meget i bakspejlet. Men jeg må sige, at hver flytning var forbundet med både harmoni og forventning (og en hel masse praktisk arbejde, puha). Og jeg er ikke i tvivl om, at vores håndtering af fremtidståge har været nøglen til succes.

I forbindelse med de seneste flytninger, hvor vores yngste piger havde nået en vis alder, havde jeg hver gang et klart væk-fra-mål og et klart hen-imod-mål:
• Jeg ville undgå fremtidståge, hvilket typisk får barnet til at gå i selvsving over frygten for at miste det (vel)kendte. Når barnet ikke kan se fremad på stien, vil det helt sikkert gribe til at kigge bagud.
• Og jeg ville opnå at skabe tryghed omkring ”det nye” fra start, herunder skabe sanseoplevelser og rige billeder, som pigerne kunne forholde sig konkret til. Når der er fremtidståge, bliver barnet meget mere bevidst om dét, det står til at miste, end det, det står til at vinde/opleve. Selvfølgelig må det være sådan, så længe fremtiden virker uklar.

Derfor har vi ved hver transition hjulpet hjernen til at komme på hjemmebane ved at skabe sanseoplevelser af ”det nye liv”, INDEN vi annoncerede flytningen. Skaber man først rige billeder og oplevelser EFTER annonceringen, har barnehjernen med stor sandsynlighed allerede slået bak. Den bliver sværere – meget sværere – at hente hjem.

Da vi i maj 2013 stod foran at skulle annoncere, at vi ville flytte tilbage til Danmark, var pigerne knap seks og tre år. Hvordan skabte vi sanseoplevelser og hen-imod-billeder af det nye?

I forbindelse med et besøg i Danmark tog vi på en lille udflugt til naturområdet ved det hus, vi netop havde købt. Huset ligger ned til en sø. Her soppede vi i den tidlige aftensol og havde en lille picnic på en bræmme af sand ved søbredden. Vi nød hinandens selskab. Vi snakkede om, hvor fantastisk det var at kunne dyppe sine tæer i vandet. Og vi nød farverne på himlen, som ændrede sig hele tiden – mens vi kiggede op mod husrækken og konstaterede, at de, der boede deroppe, kunne soppe i søen, så tit det passede dem.

På et tidspunkt satte jeg mig på hug og spurgte pigerne: ”Kunne det være lidt fedt at bo sådan et sted?” ”Jaaa!” svarede de i kor. ”Det synes far og jeg også. Og derfor har vi købt huset deroppe. Ja, det dér. Der skal vi bo: tæt på storesøster og storebror, mormor, morfar og farfar. Og lige midt i naturen!”

Pigerne brød ud i et begejstringshvin, og den lille råbte: ”Jaaah! Vi skal bo i et hus, der snakker dansk!” Deres hjerne begyndte at drible soppeture, solnedgange og samvær med mennesker, de elsker. Krydret med frisk luft, frodig natur og følelsen af frihed. Disse sanseoplevelser gjorde ikke i sig selv afskeden med kammeraterne i udlandet lettere – men de gav grobund for mange følelsesmæssige nuancer inden i vores piger.

Vi voksne kan sanseliggøre transitioner for vores børn. Vi kan – med lidt rettidig omhu og viden om hjernens spilleregler – forberede deres hjerner på forandringer. Nøglen ligger i at give børnene konstruktive og attraktive oplevelser af det nye, inden forandringen bliver meldt ud. Dermed er der trådt stier i hjernen: noget at hægte sig op på og engagere sig i. Det er afgørende, at hjernen føler sig tryg og tillidsfuld, på sikker grund. Så dét, man rejser væk fra – eller står til at have mindre kontakt med – virker mindre overvældende og mere o.k. Hjernen spiller på hjemmebane.”

Du kan læse mere i bogen Hjernesmarte Børn om, hvordan man som voksen kan tackle hverdagssituationer, som (helt naturligt) rummer potentialet til at få børn til at gå i baglås. God læselyst – og fortæl mig gerne efterfølgende om dine erfaringer med de hjernesmarte værktøjer og indsigter.

Solskinshilsner, Anette

PODCAST

Podcasten Hjernesmart hjælper dig med at få hjernen på dit hold – både din egen hjerne og andres.

Du lærer bl.a. at vende overspringshandlinger til indsigter, tage følelser med et gran salt, bedrive ledelse og selvledelse med hjernen in mente og få glæde af jordnære værktøjer i din familie og din organisation.


FRAMESTORM KURSUS

Tag det populære Framestorm-kursus med Anette Prehn. Skab mening. Opdag skjulte gaver. Sænk skuldrene. Få det bedste ud af det, livet nu engang kaster i din retning. Styrk din “rygrad” i svære situationer. Framestorm-metoden er som en droneflyvning hen over en situation: En 360 graders udforskning af nye måder at betragte på. Du gør dermed reframing – dvs. omfortolkning – til en kernekompetence.


Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og sporsættende foredrag om hjernens spilleregler – skræddersyet til jer – så ræk ud efter Anette Prehn. Hendes kunder spænder fra Maersk, Grundfos og Novo over Finansforbundet og Copenhagen Business School til hundredevis af skoler og daginstitutioner og mere end 40 kommuner i hele landet.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!