Grin dig til nye perspektiver

af | Events, Læring, Vaneændring

Noget af det, jeg elsker ved Framestorm-metoden, er brugen af humor. Jeg står et sted i verden, hvor det KUN er en fordel at være let om hjertet, kunne trække på smilebåndet og have et glimt i øjet i tacklingen af livets mangeartede situationer. Når mennesker tilstræber en forandring, bliver vejen dertil ofte hurtigt MEGET tung, alvorlig og dermed også trang. Og kedelig! Ofte opnår man langt bedre resultater med en lettere indstilling. Man kan stadig godt være dyb, reflekteret og se ting fra mange sider – men hjertet er let.

Her vil jeg dele et eksempel på, hvilken forløsende rolle humor kan spille i en Framestorm.

På et grundkursus for nylig framestormede gruppen på ”At blive færdig med arbejdet = en mulighed”. Den var blevet foreslået af en mand, som oplevede et enormt pres på at få afsluttet arbejdet, men som konstant følte, at han kæmpede op ad bakke. Mange andre har lignende oplevelser, og jeg har derfor valgt at dele 20 af de reframinger, vi skabte sammen i gruppen. Flere af dem har glimt i øjet, men læg særlig mærke til nummer 10. Her hulkede vi nærmest af grin. Den enes sjove reframing førte til en andens lige så sjove reframing. Det var virkelig et mindeværdigt samspil. Og da vi først havde været dér – i humorens herlige greb sammen – så lettede stemningen, også i manden selv. Tit, når man i reframings sammenhæng udforsker, ”hvad skal der stå på din gravsten”, er det en invitation til at tage kontakt til sine dybere værdier og de spor, man ønsker at sætte i verden. Men her førte spørgsmålet ad en helt anden vej, som du vil kunne se i 10’eren ????

1. Den dag, du er færdig med arbejdet, er du færdig med livet
2. At blive færdig med arbejdet = En illusion
3. En god grund til at komme igen i morgen
4. Hvis du når det hele i dag, har du ikke noget job i morgen
5. Når du nu alligevel aldrig bliver ”færdig” med arbejdet, kan du lige så godt sætte 10% af til de langsigtede opgaver
6. En invitation til at hæve min pytgrænse
7. Det er bare et job
8. Andre når det heller ikke …
9. Så sku’ man lave så meget mere derhjemme …
10. Hvad skal der stå på din gravsten?

  • ”Så blev jeg endelig helt færdig”
  • ”Så fik jeg endelig ro”
  •  ”SÅ fandt jeg endelig Escape-knappen”
  • ”Out of office”
  • ”Forstyr ikke!”
  • ”Kan findes i skyen”
  • ”Den ultimative Drop-box”
  • ”Jeg gav plads for en anden”
  • ”Jeg er færdiiiiiii!!!”

11. Så længe jeg tager ansvar for det vigtigste, er jeg på rette vej
12. Selv den mest pligtopfyldende vil bukke under for en tsunami af pligter
13. Proaktivitet = At blive færdig med det, der er vigtigst. Reaktivitet = At forsøge at blive færdig med alt det, der er der.
14. Hvad hjælper det at blive færdig på jobbet, hvis man er helt færdig, når man kommer hjem?
15. Pligtopfyldende over for virksomheden – eller loyal over for familien?
16. Hvad hjælper det at blive færdig med arbejdet men aldrig nå til at prioritere dig selv og dine basale behov?
17. En investering i egen-tid er også en investering i fremtiden
18. Husk din egen iltmaske, inden du løber rundt og hjælper alle andre
19. Husk, du skal holde i mange år!
20. Prioriter det, der giver energi … du bliver alligevel aldrig færdig

Kunne du tænke dig at få evnen til omfortolkning ind under huden? Så kan jeg fortælle, at jeg netop i dag har oprettet et ekstra marts-hold, fordi begge mine to næste Framestorm-kurser er udsolgt. Se mere om kurset og om, hvor der stadig er ledige pladser på holdene ved at klikke her.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.