Er du også træt af andres “gamle dage”?

af | Events, Vaneændring

Kender du til, at kolleger refererer til gamle dage igen og igen? Og at dette får dig til at føle dig enten udenfor eller ”bare” godt og grundigt irriteret? Måske var du slet ikke med dengang? Måske synes, at temaet afsporer samtalen? På mit seneste reframings-kursus lavede vi en Framestorm om netop dette. Den kan du læse om her.

Charlotte er relativt ny på sin arbejdsplads og mærker, at hun bliver irriteret, hver gang kolleger refererer til, hvordan det var at arbejde der for år tilbage (underforstået: meget bedre). Hun oplever sig fanget af fortolkningen: ”Gamle erfaringer” = irritationsmoment” og kan føle både vrede, hidsighed og afmagt i situationerne. Fortolkningen sætter sig også i hendes adfærd. Hun har et afvisende kropssprog i situationerne, undlader at lytte og har masser af tankemylder, hvorfor hun misser eventuelt gode pointer. Hvad gør hun?

FRAMESTORM – EN MÅDE AT TAGE ANSVAR FOR DIN EGEN REAKTION PÅ

Ved at igangsætte en ”mindset-brainstorm”, som Framestorm-metoden er, tager Charlotte ansvar for, at situationen godt kan ses fra andre vinkler, end den hun tilfældigvis lige har ”forelsket” sig i p.t. Nedenfor kan du se hendes Framestorm og fornemme, hvordan den stille og roligt øger hendes empati, rummelighed og evne til at få noget konstruktivt ud af kollegernes kommentarer:

”Gamle erfaringer” er:
1. Værdifulde for den, der har erfaret dem
2. Dyrebar viden
3. Udtryk for et langt arbejdsliv
4. Udtryk for et savn
5. Et muligt udgangspunkt for fremtiden
6. En reaktion på fremtidståge/for store mål/statustrussel/fuld arbejdshukommelse (dvs. en amygdala-trigger)
7. Måske trygge at bringe i spil, når man ikke ved, hvad man ellers skal byde ind med
8. Noget, man kan vælge at være nysgerrig på
9. En meningsfuld fortælling for nogen
10. En tryg vane
11. Camouflerede værdier (… hvilke?)
12. Evt. en mulighed for at undgå fejl
13. Måske et svar på noget af det, vi leder efter
14. Et forsøg på at spille på Succestangenten (jf. Hjernesmart-trilogien)
15. Et råb om anerkendelse
16. Gode at have i baghånden

Tidsrejse:
17. Uden erfaringer – ingen (praktisk) viden
18. Uden erfaringer kommer vi til at savne nogen, der kender nogen
19. Uden erfaringer kommer vi til at savne nogen, der ved noget, som strækker tilbage i tiden
20. Uden erfaringer skulle vi opfinde den dybe tallerken igen og igen
21. Det ville være langt værre, hvis der ikke var tryghed til at dele gamle erfaringer
22. Det ville være langt være, hvis der ingen gode, gamle erfaringer var at tale om
23. Det ville være langt værre, hvis de omtalte gamle erfaringer havde været dårlige erfaringer
24. Det ville være langt værre, hvis de gamle erfaringer blev bragt op i ALLE samtaler
25. Manglende erfaring = rodløshed
26. Gamle erfaringer kan forebygge fremtidige fiaskoer
27. Gamle erfaringer = et udtryk for et ønske om noget bedre
28. Gamle erfaringer = et udtryk for engagement
29. Jeg håber, at jeg om 5 år vil mindes den nuværende tid med lige stor glæde – og få lov at bruge/dele erfaringerne konstruktivt
30. Jeg håber, at mine omgivelser om 5-10 år har lyst til at høre/lære af alt det, jeg lærer pt.
31. Mangfoldighed er vigtigt i et team

Humor:
32. Gamle erfaringer … bliver bedre med alderen
33. Dejligt, at vi har nogen i teamet, der kan huske
34. Gamle erfaringer = teamets hukommelse
35. Er det egentligt finere, at længes væk-fra noget end tilbage-til noget?
36. Måske er de på flugt fra virkeligheden lige nu, men er jeg egentligt ikke også det?
37. Underkendelse af gamle erfaringer får fx mennesker til at bygge byer alt for tæt på havet …
38. ”Gammel og grå” – men til at bygge på
39. Kommer innovation nogle gange til at spise gamle erfaringer?
40. Gamle erfaringer … vil os det godt!
41. Gamle erfaringer forebygger lemmingeeffekt
42. Alle erfaringer er ”pyt”, hvis der er krav om, at alt hele tiden skal være nyt
43. Du risikerer at blive snydt, hvis du kun husker det, der er nyt!

Mon denne Framestorm gjorde en forskel for Charlottes ”mindset”? I høj grad! Og det kan du formentlig fint fornemme i løbet af Charlottes Framestorm. Enhver Framestorm-proces runder af med, at personen vælger 1-2 favoritter at give særlig opmærksomhed til. Hvis du var i Charlottes sko, hvad ville så være dine favoritter?

På www.hjernesmart.dk/events kan du finde det Framestorm-kursus, der passer dig. Det næste foregår 6. – 7. november på Store Kro i Fredensborg. Der er stadig enkelte, ledige pladser.

DET SÆRLIGE VED EN FRAMESTORM

Noget af det, der er så fantastisk ved en Framestorm, er at:
1. Det enkelte menneske erkender de følelsesmæssige og adfærdsmæssige effekter af sin fortolkning og vælger at gøre noget ved fortolkningen (fordi den på nuværende tidspunkt dræner, spænder ben eller giver uhensigtsmæssige ”systemiske” effekter). Det er eksistentialisme i en nøddeskal: At tage sit liv på sig!
2. Det enkelte menneske forstår, jf. hjernens spilleregler, at vores udlægninger/fortolkninger/frames som mennesker er temmelig vilkårlige og vanebaserede – og i øvrigt resultatet af en kraftig beskæring af sanseindtryk, som hjernen konstant foretager, og som kunne være anderledes. I Framestormen pauser vi blidt vores nuværende fortolkning ved at placere den i periferien af vores blik – og så går vi ellers i gang med at tage nye billeder af situationen.
3. Når Framestormen har fundet sted ender man ofte i en vind-vind situation: Man er klædt på til at tackle den irriterende situation på nye måder – og kan nogle gange næsten håbe, at den kommer igen. Og hvis ikke den gør det, er det også OK.

Hvad der mere konkret foregår i en Framestorm, hvilke spørgsmål man stiller og hvilke centrale neurologiske principper, metoden baserer sig på, kan du læse om i min Hjernesmart trilogi: Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Pædagogik og Hjernesmart Ledelse. Ses vi til november?

PODCAST

Podcasten Hjernesmart hjælper dig med at få hjernen på dit hold – både din egen hjerne og andres.

Du lærer bl.a. at vende overspringshandlinger til indsigter, tage følelser med et gran salt, bedrive ledelse og selvledelse med hjernen in mente og få glæde af jordnære værktøjer i din familie og din organisation.


FRAMESTORM KURSUS

Tag det populære Framestorm-kursus med Anette Prehn. Skab mening. Opdag skjulte gaver. Sænk skuldrene. Få det bedste ud af det, livet nu engang kaster i din retning. Styrk din “rygrad” i svære situationer. Framestorm-metoden er som en droneflyvning hen over en situation: En 360 graders udforskning af nye måder at betragte på. Du gør dermed reframing – dvs. omfortolkning – til en kernekompetence.


Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og sporsættende foredrag om hjernens spilleregler – skræddersyet til jer – så ræk ud efter Anette Prehn. Hendes kunder spænder fra Maersk, Grundfos og Novo over Finansforbundet og Copenhagen Business School til hundredevis af skoler og daginstitutioner og mere end 40 kommuner i hele landet.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.