Din fantastiske hjerne er plastisk, dvs. foranderlig. Den former sig efter, hvordan den stimuleres. Jeg bidrager her med inspiration til at “trampe” nye stier i hjernen, sammen med bl.a. hjerneforsker Troels W. Kjær

Du kan læse artiklen i juni-nummeret af Helse her.

At forstå implikationerne af hjernens plasticitet, gør mange hverdagsvalg nemmere. Ja, det giver mening at stimulere din hjerne alsidigt. Ja, det giver mening at komme ud af din komfortzone og “trampe” nye stier i din hjerne. Ja, det giver mening at overveje, hvor megen tid du bruger på én aktivitet – og hvilke stier i hjernen, der gror til, fordi du bruger rigtig megen tid på én (type) aktivitet. Som jeg siger i artiklen er hjernen i fitnesscenter hele tiden. Men i stedet for altid at kaste dig over “yndlings-redskaberne” i fitnesscenteret kan det – med hjernen in mente – give god mening at opsøge det, der er lidt anderledes, end det vante.

Solskin,

Anette


Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til 12 bøger og minibøger på syv sprog om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 12 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker; Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales bl.a. af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales bl.a. af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales bl.a. af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer. Du kan læse om alle Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her