En læge og en lærer anbefaler afledte effekter
“Her er årets julegave til forældre og bedsteforældre, der er bekymrede (eller burde være det), over hvordan vort moderne samfunds indretning og ikke mindst skærmene påvirker børns udvikling, følelser og sociale liv. Bogen er særdeles velskrevet og oplysende. Den er letlæselig, underholdende og meget tankevækkende. Bør læses af alle, der omgås børn.” Henrik Nyholm, læge
“Anbefaling ???????????????????? Mit største juleønske i år må være, at flest mulige voksne omsorgsgivere læser Anette Prehns nye bog om livsmestring. Afledte effekter beskriver en lang række hverdags-aktiviteter, vi i vores fortravlede og digitaliserede liv, er kommet til at pille ud af vores liv. Når vi stopper aktiviteter, er der mange gode sidegevinster vi kommer til at gå glip af. I mit daglige virke som lærer i den danske folkeskole, efterlyser jeg på daglig basis robuste og livsduelige elever. Denne bog viser mig i den grad, at jeg må gribe i egen barm og være langt mere bevidst omkring, hvad jeg på vegne af mine elever vælger fra og til, i et tæt samarbejde med alle voksne omkring eleverne. Jeg skal være mere skarp på at værdisætte de små effekter i langt højere grad. Og så skal jeg til at sætte ord på, hvorfor afledte effekter er en moderne, jordnær og praksisnær måde at anskue dannelse på. Tak for din bog Anette Prehn, jeg vil dele den med mit faglige og personlige netværk, med de allerbedste anbefalinger!” Sabine Gad Aabye, lærer, Jels Skole
Læs her et uddrag fra Afledte effekter om betydningen af sociale færdselsregler, f.eks. i en klasse.
Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.
Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”
Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes.
Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart Ledelse, Hjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.
Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:
- Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
- Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
- Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
- Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
- Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
- Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
- Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer
Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.
Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.