Kender du til, at du liiige skal folde tøj, rydde op eller gå en tur, inden du kommer i gang med en vigtig opgave? Mange tænker på dette som “overspringshandlinger” og tænker på dem som “kontraproduktive, unødvendige og forsinkende”. Opfattelsen er, at vi udskyder vigtige, højtprioriterede opgaver for i stedet at gøre ting, der er mindre relevante. Men hvad nu, hvis hjernen har brug for – og kan have nytte af – dette lille mentale afbræk?

Mit bidrag til Go’ Morgen Danmark handlede her til morgen om de aktiviteter, som mange kalder “overspringshandlinger”. Jeg betragter dem snarere som en kickstarter af aha-oplevelser. Det har de nemlig potentiale til at være, hvis man forstår sig på forskellen mellem det langsomme og det hurtige system i hjernen, sender sin indre dommer på ferie, lægger arbejde til hævning i hjernen og har “tillid til tomheden”.

Se en bid af interviewet her (tilgængelig for alle).

Se hele interviewet her (på TV2 Play).

I min seneste bog, Hjernesmart Ledelse, bruger jeg et helt kapitel på at beskrive, hvordan du kan få værdi af dine “overspringshandlinger”. Bogen finder du her.


Anette Prehn (1975) er iværksætter, videnskabsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler, og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første minibog hedder Stierne i hjernen og anbefales varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer.Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her.