Hvad sker der i hjernen, når du bliver rigtig nervøs eller vred? Hvorfor bliver det en vane i bestemte situationer? Og hvad kan du gøre ved det? Det fortalte jeg om i Go’ Morgen Danmark her til morgen.

Det er amygdala, hjernens vagthund og alarmklokke, som rører på sig i disse situationer. Den har blandt andet til opgave at scanne omgivelserne for farer og vil – hvis den spotter sådan én – få vores hjerte til at galoppere af sted, åndedrættet til at blive hurtigere og få vores muskler til at trække sig sammen. Måske bliver vi også helt tørre i munden – som studievært Steen Langeberg fortæller, at han kan blive. Jeg skriver om amygdala og hvordan den kan tackles snedigt i samtlige af mine bøger. Den kan nemlig blive en ven i livet i stedet for en fjende … trust me, I know (som jeg bl.a. skriver om i bogen Hjernesmarte Børn, der efter mere end to år på markedet stadig ligger på Saxo.com’s bestsellerliste).

Du kan også læse MetroXpress’ artikel, der blev skabt på baggrund af min optræden i Go’ Morgen Danmark her.


Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til 12 bøger og minibøger på syv sprog om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 12 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker; Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales bl.a. af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales bl.a. af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales bl.a. af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer. Du kan læse om alle Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her