Styrk dit barns indre ro
Her er Klisterpapir-plakaten, som kan inspirere dig eller dit barn til at tømme ud i arbejdshukommelsen og opnå større indre ro. Hvis du endnu ikke har set videoen med otte-årige Celina, der bruger klisterpapir til at fæstne tanker, følelser, idéer og to-do-ting, kan det være en god idé at se den for at få en fornemmelse af, hvordan klisterpapir bruges i praksis.
Arbejdshukommelsen er afgørende for vores evne til at forstå og bearbejde, hvad vi hører – og huske, hvad vi er i gang med at gøre. Det er også i arbejdshukommelsen, at idéer opstår – når der altså er plads. Problemet er bare, at den let bliver fyldt, og at det skaber overvældethed, stress og tristhed.
Med dette enkle værktøj, kan du hjælpe dit barn med at tømme ud i sin arbejdshukommelse regelmæssigt. For nogle børn er det rigeligt at gøre dette ind imellem (måske et par gange om ugen) – for andre hjælper det at gøre det dagligt.
På “klisterpapiret” skriver (eller tegner) barnet for eksempel:
- dét jeg ikke gider at bruge plads i hjernen på at huske
- bekymringer jeg ikke kan gøre noget ved lige nu
- idéer om alt og intet, jeg lægger “ud”, så der er plads til at få flere idéer
- dét jeg har virkelig meget på hjerte men ikke kan “aflevere” lige nu
Som hverdagsværktøj hjælper klisterpapiret barnet (såvel som voksne) til større indre ro: at det ikke behøver at føle sig “fyldt til randen” (som nogle gør), eller gå og ruge over ting (som andre gør) eller bygge en selvopfattelse op af, at “jeg er glemsom” (som rigtig mange gør … men kender vi hjernens spilleregler ved vi, at det er helt naturligt, at vi glemmer det, der opstår i arbejdshukommelsen. Den er nemlig en midlertidig hukommelse, som typisk vil “holde ting” i ca. 20 sekunder, med mindre vi skriver dem ned, taler om dem, repeterer dem el.lign).
Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.
Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”
Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes.
Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart Ledelse, Hjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.
Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:
- Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
- Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
- Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
- Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
- Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
- Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
- Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer
Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.
Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.