Stresspanelets tredje handlingsforslag: Klæd børn og unge på til at kunne magte livet

af | Børn og unge, Mental sundhed

I dag oplever mange unge, at de skal præstere som aldrig før, og at ydrestyring fylder rigtig meget. Mange ser sig selv udefra med andres øjne og har til gode at opbygge et sundt og bomstærkt balancepunkt i livet. Vi bør ikke bare smide dem ud på det dybe vand og håbe, at de selv finder ud af det. VI skal tage et ansvar som voksne.

Interview om livsmestring fra Go’Morgen Danmark

Stresspanelet foreslår tre konkrete tiltag for at styrke børn og unges evne til at magte livet. Disse er markeret med fed her:

– ”Livsmestring” etableres som et tilbagevendende tema i grundskole og på ungdomsuddannelser, efter norsk inspiration.

Anette Prehns kommentar: Vi har i samfundet i dag en forståelse af betydningen af fysisk bevægelse, og det er blevet prioriteret f.eks. i den seneste folkeskolereform, men vi mangler at indse, at fysisk helbred og mentalt helbred er to sider af det samme menneskeliv. I Stresspanelet foreslår vi, at der laves et inspirationskatalog, som kan bidrage til at de voksne omkring børn og unge kontinuerligt har blik for at styrke børns og unges evne til at magte livet, som det nu engang former sig.

Hverdagsnær forskningsformidling af viden og værktøjer til fremme af mental sundhed skabes kontinuerligt af Sundhedsstyrelsen, gerne i samspil med public service medier.

Anette Prehns kommentar: Vi er af Sundhedsministeriet blevet gjort bekendt med, at Sundhedsstyrelsen endnu aldrig har investeret i en kampagne med fokus på mental sundhed. Vi foreslår et langt, sejt træk hvor evidensbaseret viden og værktøjer rent faktisk når børn og unge i et jordnært sprog.

Opfordring til hjemmene: Vær barnets rolige platform, der giver perspektiv.

Anette Prehns kommentar: Vi ved, at der eksisterer ligeså mange holdninger til, hvad familier “bør” gøre mere af, som der er mennesker. Det har været vigtigt for os at skære ind til benet mht. familiernes rolle. Således at det forhåbentligt bliver overskueligt for alle. Hellere et lille skridt, der gør en stor forskel – end masser af uoverskuelige krav, der stritter i mange retninger og ingen praktisk effekt får. Vi opfordrer til, at familierne ser sig selv som barnets rolige platform og prioriterer at sikre ”opladning af batterier” – dvs. tilstrækkelig søvn, hvile, pauser og unyttig tid – således at børn og unge får en chance for at kunne magte hverdagens krav og opgaver.

Foreløbig er det skoletemaet, der har fået størst opmærksomhed i medierne. Politiken bringer i dag, 6. marts 2019, en længere artikel om handlingsforslaget: https://bit.ly/2C48kZu

Desuden blev jeg interviewet til TV2Nyhederne i går aftes kl. 22 og igen til TV2 News her lidt over seks i dag. Jeg kan dog ikke finde linksene til de interviews nogen steder. Så i stedet er her et link til interviewet med Anders Bondo, hvis overvejelser jeg omkring livsmestringstema-forslaget, jeg er meget enig i: https://bit.ly/2tStipB (fra 1:33).

God dag!
Anette

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!