For dagens familier er dét at fravælge forstyrrende, digitale notifikationer ikke et reelt valg. Man tvinges i stedet – i forbindelse med skole og fritidsinteresser – ind i en kultur, der forventer, at man tjekker ForældreIntra og fritidsapps i tide og utide: Skemaet er ændret. Kampen er aflyst. Vi har vikar i morgen. Husk brugte toiletruller. Hvem vil bage snobrødsdej? Sidste tilmeldingsfrist. Er der nogen, der har set Mathildes gummistøvler? Hallo – er der nogen???

De digitale strukturer muliggør kortsigtet tænkning, hvor mange liiige skal kommunikere noget til alle – på vilkårlige tidspunkter og i en lind strøm. Alle har gode intentioner, er jeg sikker på – men de akkumulerede effekter er uoverskuelige og stressende. I Politikens kronik i dag fortæller jeg om, hvordan den hovedløse digitale invasion øger stressniveauet for rigtig mange:

Hovedløs digital invasion giver stress (link til Politiken-kronik, 29.10.18)

Kronikken som word-dokument


Anette Prehn (1975) er iværksætter, videnskabsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler, og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin bog FLIP – hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede samt i HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første minibog hedder Stierne i hjernen og anbefales varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer.Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her.