“Mod” er nu på gaden

af | Bøger, Børn og unge

Teenage-serien Menneskekender består dermed af to minibøger. MOD udkommer på et tidspunkt, hvor samfundsdebatten i høj grad handler om netop mod; mod til f.eks. at sige fra over for magtmisbrug og sexisme.

Minibogen tager sit udgangspunkt i det berømte Milgram-eksperiment, som rystede verden – og mig, da jeg lærte det at kende i begyndelsen af 20’erne. Her fik en række forsøgspersoner til opgave at lege lærer og straffe en elev med elektriske stød, når han svarede forkert.

Jeg formidler eksperimentet som et eksempel på, hvordan vi mennesker kan finde på at handle, når vi glemmer vores moralske kompas: Vi kan dukke nakken, rette ind, tie stille. Herefter giver jeg en række hverdagsnære eksempler, som teenage-læseren let kan relatere til – og viser vej til, hvordan man kan lære at tackle svære situationer med større mod.

Minibøgerne i Menneskekender-serien vækker til en markant etisk refleksion og handling med afsæt i socialpsykologiens forskning og ahaoplevelser. De understøtter teenageres dannelse i både udskoling, hjem og konfirmationsundervisning. Læsere får også adgang til en række refleksionsspørgsmål og forslag til eksperimenter online. Minibøgerne forhandles både som klassesæt og enkeltvis. God læselyst!

???? Anette

Læs pressemeddelelsen vedr. Mod længere nede på siden.

Læs også anbefalingerne af Ansvar, 1. bog i Menneskekender-serien

Læs også anbefalingerne af Empati, 3. bog i Menneskekender-serien

Køb Mod her

Anbefalinger fra teenage-læsere

”Emnet mod er meget aktuelt for min generation. Mange unge er – som Anette Prehn skriver i minibogen her – optagede af at passe ind i flokken, være accepterede og populære. Derfor tier de stille, også når de godt ved, hvem der gjorde noget ulovligt eller forkert. Minibogen rummer uhyre interessante eksempler og belyser nogle af de moralske problematikker, som findes i blandt andet ungdomslivet. Det ville have været nemt at falde i fælden med for mange fagord, men Anette Prehn klarer det godt. Hun holder sproget enkelt og forståeligt, og samtidig er bogen informativ og lærerig. Den kan nemt forstås af de fleste aldre. Det eneste jeg kunne ønske mig er endnu flere sider til at belyse dette vigtige emne. 9/10.” Simon Hammer Mortensen, 16 år, Aalborg

”Nærmest alle unge ville have glæde af at læse Mod – og også de voksne. Mod er en universelt fænomen. Minibogen rummer gode eksempler og er skrevet i et klart forståeligt sprog. Man får viden om sine egne tanker og følelser fra et fugleperspektiv. Der er gode vendinger og ord, man kan bruge for selv at blive mere modig.” Lærke Nielsen, 18 år, Hjørring

I foråret 2020 annoncerede jeg efter medlæsere til “Mod” via min Facebook-side. Blandt andre meldte Mathilde Mahler Tolborg på 16 år sig. Hun gav sin vurdering af Mod umiddelbart efter, at hun havde læst den, og hun har her – ca. et halvt år efter – skrevet, hvad hun har kunnet bruge minibogen til:

16. maj 2020: “Jeg blev helt vildt grebet, lige så snart jeg gik i gang med at læse. Mod er spændende helt fra starten, og man hurtigt bliver fanget. For mig, der bruger meget af min tid på diverse sociale medier, føltes det som et “story time opslag” på tumblr eller reddit. Sproget er let og “hverdagsagtigt”, hvilket gør det lettere at læse, men ikke mindre spændende. Jeg føler, at jeg kan genkende mig selv og mit liv i bogens eksempler. På et tidspunkt skriver Anette Prehn: “Ville du kunne skade en andet menneske?” Det er fedt at blive inddraget på den måde – og derefter udfordret. Man bliver sådan lidt “hvad?!”, og man læser videre, fordi man vil vide hvorfor. En mega interessant bog med en god blanding mellem historie, forklaring og spørgsmål. For mig er bogen et wake-up call men ikke på en måde, hvor man bare bliver efterladt med sine tanker bagefter. Den er et wake-up call, og derefter får vi som læsere at vide, hvad vi kan gøre for at bruge det wake-up call til noget godt. Mod gav mig virkelig noget at tænke over.” Mathilde Mahler Tolborg, 16 år, Silkeborg,

14. december 2020: ”Mod” var en utroligt inspirerende bog. Jeg fik virkelig noget at tænke over efter at have læst den. Nu, et stykke tid efter at have læst bogen, lægger jeg mærke til, hvor meget jeg faktisk har taget med mig og implementeret i mit liv. Jeg mener selv, at jeg altid har haft meget personligt mod, men ”Mod” har virkelig styrket behovet for at sige fra i de situationer, der har stridt imod mine værdier. ”Mod” har ikke blot hjulpet mig til at sige fra men også hjulpet mig til at genkende de situationer, hvor jeg burde sige fra – specielt i situationer sammen med mine venner. Vi får måske drillet hinanden lidt for meget, eller vi kommer ud i en situation, der kunne ende med at blive farlig. Der var flere sætninger fra “Mod”, som jeg virkelig følte var gode til det, men ”Kald mig, hvad du vil. Jeg vælger at tage ansvar” har jeg flere gange brugt i en eller anden form, og jeg har faktisk oplevet at det gav respekt. Alt det er jo godt, men det jeg tror ”Mod” har hjulpet mig mest med, er at sige fra overfor mig selv. Det er så svært stoppe dårlig opførsel, der er blevet normal, og hvor man ikke længere indser, at ens ord kan gøre ondt. Det at lære, hvordan det udvikler sig sådan har faktisk hjulpet mig med at være mere opmærksom. Det er vildt, at så kort en bog kan efterlade så stort et indtryk.” Mathilde Mahler Tolborg, 16 år, Silkeborg

Køb Mod her

“Minibogen Mod greb mig fra start til slut. Den vækker mit videbegær gennem forskningsformidlingen og mit hjerte gennem de personlige eksempler. Det er hårdt at læse om de ting, der er svære, men Anette Prehn sørger for, at vi som læsere bringes til et sted, hvor vi kan gøre og ændre noget. Minibogen minder mig om, hvor vigtigt det er, at vi som mennesker træner vores (livs)mod, fordi det så let gror til og kan ende i ubevidst fejhed. Det er på mange måder det kognitive svar på, hvorfor det er så vigtigt i vores dannelse, at vi er kritiske og undrende overfor verden omkring os. Derfor er bogen relevant for både unge og voksne.” Michael Heiselberg Flarup, skoleleder, Brattingsborgskolen, Viborg Kommune

Læs også anbefalingerne af Ansvar, 1. bog i Menneskekender-serien

Læs også anbefalingerne af Empati, 3. bog i Menneskekender-serien

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!