Kender du situationen? Jeg gør! Når børn og voksne gør deres bedste … forbi hinanden

af | Børn og unge

Line, der er plejeforælder for Naja på 5 1/2 år, gav i går et sigende eksempel på, hvor let børn og voksnes hjerner kan gå fejl af hinanden, selvom alle parter har de bedste intentioner.

Naja vil rigtig gerne ud at lege i haven i mørket inden aftensmaden. Line siger “ja” og hjælper Naja i flyverdragten. På dette tidspunkt kommer Naja i tanke om, at hun skal tisse, så af med flyverdragten igen og op på toilettet. På dette tidspunkt kommer Line i tanke om, at det måske nok er meget godt at forberede Naja på, hvad der venter senere: At hun skal vaskes efter maden. De ord fænger imidlertid Naja så meget, at hun nu glemmer alt om mørkeleg og i stedet gerne vil i bad, endda med alskens legetøj.

Det ender, som Line beskriver det, i “en kaossituation”, hvor Naja hverken kommer ud i haven og leger mørkeleg eller kommer i bad før maden. To parter har dermed “tabt”, selvom begge handlede med en god intention.

Jeg tror, vi er MANGE, der kender til denne type situationer. Dér hvor vi kunne have bidt tungen af os selv, men det ligesom bare er en postgang for sent. Dér, hvor det går op for os, at det vi tænkte som en hjælp for barnet i virkeligheden er blevet en forstyrrelse. Eller der, hvor vi siger noget, der lyser barnets øjne op, og så pludselig kommer til at “kamme over” – f.eks. i informationsmængde – hvorefter lyset i øjnene slukkes.

Det kan ske, når vi – med de bedste intentioner og for at gøre en periode mere overskuelig – forsøger at sige hele vores plan eller to-do-liste højt men kan se, at vi mister barnet på halvvejen. Vi får overproppet barnets begrænsede arbejdshukommelse, og pludselig er dets spontane idé og bevægelsesretning nærmest glemt eller i al fald passé.

Kender du også situationen lige så godt som Line og mig? Del gerne – til inspiration for os alle sammen. Kh. Anette

PODCAST

Podcasten Hjernesmart hjælper dig med at få hjernen på dit hold – både din egen hjerne og andres.

Du lærer bl.a. at vende overspringshandlinger til indsigter, tage følelser med et gran salt, bedrive ledelse og selvledelse med hjernen in mente og få glæde af jordnære værktøjer i din familie og din organisation.


FRAMESTORM KURSUS

Tag det populære Framestorm-kursus med Anette Prehn. Skab mening. Opdag skjulte gaver. Sænk skuldrene. Få det bedste ud af det, livet nu engang kaster i din retning. Styrk din “rygrad” i svære situationer. Framestorm-metoden er som en droneflyvning hen over en situation: En 360 graders udforskning af nye måder at betragte på. Du gør dermed reframing – dvs. omfortolkning – til en kernekompetence.


Hvis I ønsker jer et hverdagsrelevant, engagerende og sporsættende foredrag om hjernens spilleregler – skræddersyet til jer – så ræk ud efter Anette Prehn. Hendes kunder spænder fra Maersk, Grundfos og Novo over Finansforbundet og Copenhagen Business School til hundredevis af skoler og daginstitutioner og mere end 40 kommuner i hele landet.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kognitiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!