Hjernens spilleregler for forældre

af | Bøger, Børn og unge, Mental sundhed

Det er de voksnes brug af de hjernesmarte værktøjer, der først og fremmest hjælper børn. Få inspiration til at handle hjernesmart i dit forældreskab ved hjælp af denne feedback fra en mor:

“Kære Anette. Efter at have læst Hjernesmarte børn (3 gange), Hjernesmart pædagogik, FLIP og alle dine pixibøger, var det en glæde endelig at skulle til et foredrag med dig på Frøbjerg-Orte Friskole og opleve dig rigtigt. Jeg er vildt inspireret af dine bøger – både som mor til en pige, som ofte bliver kapret af sin amygdala og let tager sorger på forskud, og som pædagog i en vuggestue.

Min datter, som i dag er 11 år, var 9 år, da jeg læste Hjernesmarte børn første gang. Generelt er hun blevet en mere glad og overskudsagtig pige, efter at jeg læste dine bøger og begyndte at anvende dine metoder.

Førhen kunne min datter få hysteriske anfald over mange småting. Ting, som vi dengang bagatelliserede, hvilket (jeg nu ser) forstærkede og forlængede hysteriet. Hun læste alle dine pixibøger, og især den om amygdala fangede hende. Vi snakkede blandt andet om, hvordan jeg kan være, når hun kapres af sin amygdala. Denne forståelse af amygdala har gjort noget godt for hendes sind. Jeg har bl.a. fortalt hende, at jo flere gange vi kan bevare roen og dermed undgå, at amygdala går i alarmberedskab, jo mere skal der til, før den kaprer hjernen næste gang. Det har været tydeligt, at jo mere jeg anerkender min datters følelser og bare trøster, jo hurtigere kommer hun videre, og jo mere har hun kunnet rumme, inden amygdala kaprede hende næste gang.

Jeg begyndte at bruge Succestangenten, hver gang min datter snakkede om eller græd over noget, som hun skulle men ikke turde, eller noget hun ikke mente, at hun kunne klare. Ved at bruge Succestangenten aftog hendes udbrud ret hurtigt i styrke, og vi kunne mere rationelt snakke om det, der ventede hende. Succestangenten bliver stadig brugt, og hendes udbrud bliver stadig sjældnere og mildere.

Når vi har brugt Succestangenten, har jeg ofte lavet en ‘værktøjskasse’ med min datter. Først skal hun lave kassen i tankerne, altså forestille sig, form, farver, lås mm. Så siger jeg f.eks. til hende: “Hvad kan du gøre, når X presser dig til noget, du ikke vil?” Så finder vi sammen nogle værktøjer, som hun kan bruge, når hun bliver presset af X, f.eks.:
– lege forrest på legepladsen, hvor der er en gårdvagt,
– sørge for at der er flere med i legen end bare X,
– sige, at du skal på wc og så løbe hen til en gårdvagt og få hjælp,
– fortælle det til en voksen, når der er sket noget, du blev ked af,
– sige “nej – det vil jeg ikke gøre” osv.
Denne øvelse har min datter været meget glad for, og den har hjulpet i flere situationer.

At falde i søvn om aftenen har også været svært for min datter. Her har vi brugt ‘lommelygten’ i hjernen til at lyse på noget dejligt, når hun ligger og skal sove. En super metode. Vi bruger den også om dagen nu, hvis svære tanker dominerer.

Pixibogen “Stierne i hjernen” har vi også snakket meget om. I dag bruger vi udtrykket, at ‘nu hopper vi lige over på en anden sti’.

Begge mine piger kalder mig for ‘hjernesmarte mor’, når de synes, at jeg snakker lidt for meget om dine bøger og om at være hjernesmart. Tusind tak for inspirationen. Vi er vilde med den. Hilsen Lene Bro.”

Tusind tak for din udtryksfuldhed, Lene. Og for, at den må komme andre til inspiration og gavn ☀️

Bedste hilsner Anette

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!