I min seneste bog, Hjernesmart Pædagogik, introducerer jeg “klisterpapir”. Det er en enkel metode til at tømme ud i sin arbejdshukommelse – og gøre hverdagen mere overskuelig. I videoen her viser min datter Celina på otte år, hvordan hun bruger klisterpapir i hverdagen.

Mange børns arbejdshukommelser er desværre propfulde:

– af bekymringer, 
- af ting de skal gøre, 
- af idéer de egentlig gerne vil huske, 
- af tankemylder,
- af det, de har på hjerte, men af den ene eller anden grund ikke kan få “afleveret” lige nu. 
Arbejdshukommelsen er afgørende for vores evne til at forstå og bearbejde, hvad vi hører – og huske, hvad vi er i gang med at gøre. Det er også i arbejdshukommelsen, at idéer opstår – når der altså er plads. Problemet er bare, at den let bliver fyldt, den arbejdshukommelse. Og at det skaber overvældethed, stress og tristhed.

Med et helt enkelt værktøj, kan du hjælpe dit barn med at tømme ud i arbejdshukommelsen. På “klisterpapiret” skriver (eller tegner) barnet dét, som det ikke gider at bruge energi på at fastholde i hjernen lige nu – eller dét, som det alligevel ikke kan gøre noget ved nu og her men først på et senere tidspunkt. Klisterpapiret hjælper barnet med at huske noget, uden at det skal føle sig “fyldt til randen” hele tiden.

Nogle bruger notesbøger som klisterpapir. Andre noterer i deres mobiltelefon. Min datter har diverse små sedler, som hun sætter i vindueskarmen, indtil hun (eller vi) har handlet på dem. Det giver ro, at de “ligger” der. Så ved hun, at der bliver taget hånd om indholdet på et tidspunkt. Og hun kan smide de små sedler ud, lidt efter lidt, efterhånden som de bliver overflødige.

Som du nok fornemmer fra videoen her er klisterpapiret mere end “bare” en hjælp til barnet. Det er også et godt samtaleværktøj og en indgang til, hvad der egentlig foregår i dit barn. For eksempel fandt jeg ud af, at Celina åbenbart havde oplevet vores samtale om skoene – snørebånd eller velcro – som at vi “skændtes”. Det var lidt af en aha-oplevelse for mig.

Bruger dine børn også klisterpapir? Eller lignende værktøjer til at frisætte kapacitet i deres meget begrænsede arbejdshukommelse? Gør du selv – så du viser dem vejen? Hvad er jeres erfaringer?


Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. Anette Prehn har bl.a. fået udgivet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" samt HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Hun har også skrevet HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller og anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Og læse mere om Anette Prehns mission her

Følg Anette Prehn på Facebook | Følg Anette Prehn på LinkedIn