Her kan du finde de sange, aktiviteter og plakater, der er omtalt i bogen Hjernesmart Pædagogik til brug for dit pædagogiske arbejde med hjernens spilleregler in mente. 

Jeg arbejder med at oversætte hjernens spilleregler til brugbare værktøjer. Det har jeg gjort stort set siden jeg startede min egen virksomhed i 2005. Den hedder i dag Centre for Brain-Based Leadership and Learning. I årevis har mennesker, som har deltaget i mine foredrag, workshops og uddannelsesforløb – typisk ledere og medarbejdere – spurgt, om ikke de hjernesmarte metoder også ville kunne anvendes i børnehøjde. De sagde f.eks. til mig: ”Tænk, at jeg skulle blive så gammel, inden jeg lærte hjernens spilleregler at kende”. Og “hvor ville det dog have været en stor hjælp, hvis jeg havde kendt dem, da jeg var barn eller ung – eller dengang jeg skulle vælge karriere.”

Den feedback inspirerede mig: ”Kunne jeg mon oversætte disse kraftfulde, hjernebaserede værktøjer til noget, som børn og voksne kan bruge? Er det mon muligt at bygge hjernesmarte vaner fra starten af livet frem for at skulle kæmpe ‘op ad bakke’ for at ændre vaner senere hen? Hvorfor egentlig først blive hjernesmart, når man når arbejdslivet?” Disse spørgsmål rumsterede i mig i flere år. Jeg kiggede mig omkring og konstaterede, at ingen andre havde lavet denne “oversættelse” og udvikling. Derfor gjorde jeg det. Jeg gennemførte flere Hjernevenner-forløb med børn i samarbejde med en progressiv børnehave – og jeg bidrog på forskellige skoler landet over. Stille og roligt udkrystalliserede sig en metodik og pædagogik, som i den grad gjorde en forskel, og som professionelle fik tårer i øjnene af, fordi den virkede så positivt ind på samspillet i børnegrupperne og det enkelte barns selvregulering. Tilmed lærte de voksne en helt masse om hensigtsmæssig samtale og samspil med børn (men også med voksne og med sig selv). Mine egne børn og bonusbørn var på det tidspunkt 5, 8, 17 og 19.

2015 blev det überproduktive år. Jeg fik både udgivet bogen “Hjernesmarte Børn” på forlaget People’s Press og senere 2’eren “Hjernesmart Pædagogik” på forlaget Dafolo. 550 sider i alt: fulde af eksempler fra hverdagslivet med børn og unge mellem 0 og 18 år, fulde af jordnære metaforer, som gør hjerneforskning og socialpsykologi forståelig, og fulde af metoder og værktøjer som kan bruges i samspillet med børn og unge.

Jeg “kom også til” at skrive en række hjernesange, der enkelt formidler hjernens logikker til børn og unge. 12 forskellige sange foreløbig. Her på siden kan du høre/se hjernesangene sunget – ligesom du kan finde tekster, plakater og øvrig inspiration til hjerneleg med børn og unge.

Hjernesange (videoer):
Du er SÅ velkommen til at sende mig din optagelse af en børnegruppe (eller dit barn), der synger/optræder med en af mine hjernesange (anette@anetteprehn.com). Jeg vil lægge videoerne ud her, efterhånden som de kommer ind. Jeg glæder mig til den dag, hvor alle hjernesangene på siden her bliver sunget af glade, hjernesmarte børn.

Jeg skriver løbende nye hjernesange. Har du idéer til temaer – eller tekster – så skriv endelig til mig.

Børn, der bruger (eller selv laver) hjernesmarte værktøjer:

  • Anette introducerer børnehavebørn for amygdala-flasken, og hvad der sker indeni, når hjernen mudrer til.
  • Børnehavebørn laver deres egne amygdala-flasker
  • Lauritz fortæller, hvordan hans hjerne fortæller ham, at han skal hjælpe, når andre er kede af det – og pædagogen griber situationen til at illustrere Lauritz’ oplevelse ved hjælp af amygdala-flasken. NB: Amygdala reagerer også i disse situationer, fordi den – udover at være hjernens alarmklokke (og vagthund) – også er en relevansdetektor (og sporhund), som reagerer på vigtige input i omgivelserne. Amygdala hjælper altså her barnet med at handle empatisk: med at reagere på relevant input udefra. Bemærk også i videoen, at børnene her hver især sidder og tegner hjernen og bl.a. placerer amygdala nogle søde steder (f.eks. på ørene).
  • Alicia bruger amygdala-flasken og amygdala-uret til at beskrive sin reaktion på en heksehistorie.
  • Alicia viser vha. amygdala-uret, hvor hun er i forskellige hverdagssituationer.
  • Klisterpapiret bruges her i en 2. klasse.
  • Klisterpapir-plakaten anno 2015 findes her. I Hjernesmarte Plakater, der består af fem flotte plakater til brug i klasserummet, er der også inkluderet en 2017-plakat om brug af klisterpapir. Du kan også se her, hvordan brug af klisterpapir kan styrke børns sociale færdigheder samtidig med at de skånes for de værste frustrationer i relation til at glemme, hvad de har på hjerte.

NB: Videoen med Nicklas på seks år, der bruger amygdala-uret til at nedregulere fra “sort” til “grøn” har jeg valgt kun at vise til sine foredrag og workshops. Henvisningen vil blive ændret i Hjernesmart Pædagogik i en senere udgave. Beklager ulejligheden.

Hjerneplakater:

  • Samspillet mellem amygdala og pandelapperne
  • Jeg udgiver i samarbejde med Dafolo Forlag fem “hjernesmarte plakater” i januar 2017. De kan bestilles her. Plakaterne er først og fremmest tiltænkt indskolingen, men også mellemtrin og børnehaver kan have glæde af dem, hvis de i forvejen arbejder med de hjernesmarte indsigter og værktøjer.

Hjernesange (tekster): 

Til leg og udforskning:

Værdiudforskning

Værdikatalog

Følelseskatalog

Ikke-lege med børn

Træn arbejdshukommelsen

Framestormens fem fingre

En glad skoledag starter med en god nattesøvn

Vend sproget fra væk-fra til hen-imod: 

Du skal ikke være bange

Hold så op med at drille

Du må ikke bande

Du må ikke løbe på gangen

Du må ikke slå

Se også artiklerne her på bloggen kaldet:

Du kan ikke fjerne dit barns frygt

Pas på du ikke snubler

samt artiklen om, at man godt ind imellem kan bruge negationer “snedigt”:

Snedige negationer

Eksempler på voksne og børns Framestorm:

Min stress-sygemelding = et svaghedstegn

Livlige drenge = et problem

Min straffeattest = et dødsstød

Sådan tacklede pige en grim kommentar på hjernesmart vis