Snedige negationer

af | Børn og unge

“Du skal ikke være nervøs” og ”Pas på du ikke falder”. Hvis du har læst mine bøger i HJERNESMART-serien, vil du vide, at sætninger af denne art forstærker netop det, vi reelt ønsker at svække (her: nervøs og falder), hvorfor vi med fordel kan vende sproget 360 grader. MEN, MEN, MEN. Der er faktisk situationer, hvor man kan bruge negationer snedigt – og med et glimt i øjet. Her får du et par tips.

Min datter Celina på ni år skulle spille håndboldkamp igen. Hun havde prøvet det seks gange før og havde mildest talt endnu til god at få ”hul igennem”. Hver gang hun modtog bolden derude på fløjen, skød hun den fluks tilbage til afsenderen. Jeg har tidligere talt med hende om, at pigerne på holdet er forskellige steder i deres udvikling. ”Nogle på holdet har brug for at trampe stier op, der får dem til at spille bolden videre til andre (i stedet for at skyde på mål selv). Dér hvor du er lige nu, har du nok mest brug for at øve hjernen og kroppen i at skyde på mål, når du får bolden.” Det gav mening for hende men endnu ingen skud på mål. Men i den forløbne uge skulle hun så til kamp igen. Jeg havde et ærinde andetsteds og sagde, inden jeg gik hjemmefra:

”Du scorer IKKE dit første håndboldmål i dag, det siger jeg bare!”

Allerede her fik Celina et gavtyveglimt i øjet.

Jeg fortsætte: ”Kan du huske den aften, du tabte din første tand – og jeg var PÅ ARBEJDE? Det er bare SÅ FORBUDT at score i dag uden mor.”

Vi smilede til hinanden. To minutter efter kampstart tikkede der en sms ind til mig fra min mand: ”Celina scorede kampens første mål!” Og så kom der minsandten en besked mere: ”Anden scoring af Celina.” Indimellem kan hjernen med fordel snydes – med et glimt i øjet.

Jeg har oplevet lignende effekter, når jeg f.eks. en-til-en har introduceret en leder til en metode og har sagt: ”Skriv 10 mulige svar ned til næste gang, som vil kunne bruges i denne type situation. Du behøver IKKE at øve dig på dem.” Og hvad sker der? Lederen kommer næste gang og har både formuleret 10 mulige svar, øvet sig på flere af dem og implementeret en favorit eller to.

Du kan lære mere om, hvordan hjernen opfatter negationer, og hvorfor de er en blind vej, når det handler om følelsesmæssig regulering samt vane- og adfærdsændring i ”Hjernesmarte Børn” (skrevet til alle, der er i samspil med børn og unge), ”Hjernesmart Pædagogik” og ”Hjernesmart Ledelse”. I alle tre bøger finder du også eksempler på, hvordan sproget kan vendes, og du kan lyse de stier op, du reelt ønsker at styrke.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!