Sammen med Kristian Bisgaard (Enevoldsen) har jeg skrevet en ny sang, der minder børn og unge om gaven ved livet i læring – og at kunne/måtte gå i skole, endda gratis, når man er så heldig at bo i Danmark. Teksten besøger først børn ude i verden, der kæmper sig til skole over lange afstande – dernæst børn, der kæmper sig til skole, selv hvor det er farligt for dem, og de risikerer deres liv. Tredje vers ender hjemme i Danmark, hvor vi har et fælles ansvar for at gøre livet i læring til liv, vi hver især kan li’ – og at skabe en skole præget af tillid og tryghed.

Livet i læring – tekst og node – Prehn/Bisgaard

 

Artikel fra Horsens Folkeblad om Livet i læring – og optagelserne på Ølsted skole

 

Baggrund for skolesangen “Livet i læring”

Efter at Kristian og jeg i december 2018 sang nogle af vores nyskrevne fællessange med 909 mennesker til en sangaften i DGI-Huset i Vejle, skrev en af deltagerne til os med en særlig udfordring. Han hedder Lars Mikkelsen og er skoleleder på den lille landsbyskole, Ølsted skole. Lars skrev, at han drømte om en skolesang på et nutidigt sprog med en frisk melodi – gerne allerede i år, hvor Ølsted skole fejrer sit 40-års jubilæum. Lars’ idéer for så vidt angår indholdet var disse:

  • En børnesang om det at lære
  • Livsduelighed
  • Gode og betydningsfulde relationer mellem børn og deres lærere – og eleverne imellem.
  • Et trygt skolemiljø
  • Gode fælles oplevelser
  • Plads til alvor og leg – sjov og glæde
  • Vi lærer altid – livet er læring

Jeg havde – som bekendt – temmelig meget andet i kalenderen i de efterfølgende måneder, med foredrag og Det Nationale Stresspanel. Men jeg værdsætter mennesker, der frimodigt tør åbne deres mund. Og selvom jeg aldrig havde mødt denne proaktive Lars Mikkelsen, så jeg behovet for denne sang. Hvorfor? Jeg har en oplevelse af, at vi let her til lands kommer til at tage læring og skole lidt for givet. Desuden bookes jeg jævnligt til at inspirere og kompetenceudvikling voksne professionelle, der arbejder med “skolevægrende” børn og unge. Samtidig arbejder jeg professionelt med “stierne i hjernen” – og har beskæftiget mig med, hvordan hjernen gøres til en medspiller, så læring gøres mere lystfuld. Endelig er jeg som stressformand også blevet særdeles bevidst om, hvor mange børn og unge, der føler, at de skal være “perfekte”. At de nærmest skal kunne det, de skal lære i skolen, inden de har lært det (!), og derfor bliver tilbageholdende i forhold til at engagere sig, stille nysgerrige “dumme” spørgsmål og eksperimentere; at have “mod til fejle og atter at prøve”. Disse af mine livserfaringer og refleksioner gav mening til udfordringen.

Jeg lagde derfor Lars’ idé til hævning. Faktisk glemte jeg jævnligt, at den overhovedet var blevet os givet. Men så en dag i maj – da jeg havde fået lidt luft i kalenderen – skrev jeg til komponist-Kristian, at hvis den sang nogensinde skulle blive til noget, kunne jeg mærke, at teksten skulle ud i verden. Vi skulle besøge de børn, som stræber efter læring – men under helt andre og mere udfordrende vilkår. De børn, der rejser umådelig langt – eller som risikerer deres liv – for læring. Min tekst måtte gerne sætte vores privilegier i perspektiv – og smitte med taknemmelighed.

Samme aften kom omkvædet til mig – og vupti, i dagene derefter kom de tre vers.

Kristian har – atter engang – skabt lidt af en ørehænger af en melodi, hvor børnene både tramper og klapper, og let får sangen “på hjernen”.

God fornøjelse med den derude!

Vi håber begge, at “Livet i læring” vil gøre godt!

Solskin

Anette

Livet i læring – tekst og node – Prehn/Bisgaard

LIVET I LÆRING

Tekst: Anette Prehn, 2019
Melodi: Kristian Bisgaard, 2019

1. Mange steder på jord
kæmper børn sig til skole, hvor de lærer og gror.
De må krydse bjerge, en kløft eller flod,
helt uden en bil, bro og båd, blot med mod.
På timelang march på de ben, som de har.
For at kunne lære af spørgsmål og svar,
af eksperimenter, af undren, af lyst:
En mulighedsskabende rejse og høst.

Livet i læring er vandrende ben
på stier, der udforskes én efter én.
En vilje til viden. En sult efter svar.
En glæde ved undren, der omveje tar.
En lyst til at spørge og lege og øve
med mod til at fejle og atter at prøve.
En følen sig lille i verden så stor
med trang til at give og sætte sig spor.

2. Mange steder på jord
kæmper børn sig til skole, selv hvor ufreden bor.
De kan blive kidnappet, dræbt eller skudt;
de gribes af angst og af frygt uafbrudt.
Men de vil! De vil lære. Trods farligt besvær.
Og livet i læring er farerne værd.
For livet i læring gi’r glæde i bryst:
En mulighedsskabende rejse og høst.

Livet i læring …

3. I vort land her på jord
får hvert barn gratis skole, det’ en gave så stor.
Men husk, det skal være tillidens hjem
så læring og fællesskab kan leges frem.
Alle børn har behov for respekt, empati
så livet i læring bli’r liv, man kan li’.
Ræk ud og tag ansvar for tryghed og trøst:
En mulighedsskabende rejse og høst.

Livet i læring …

Skrevet i anledning af Ølsted skoles 40 års jubilæum i 2019

Livet i læring – tekst og node – Prehn/Bisgaard

Andre sange af relevans for børn og unge af Prehn/Bisgaard Enevoldsen:

Skudt forbi (om de mange krav og forventninger fra samfundet, som “skyder forbi” livets inderste væsen).

En sang om livsmod (om livets op- og nedture og den inspiration til livsmod, som naturens eksempel sætter).

Nærvær i skærmenes tid (hvordan tager vi det bedste fra det digitale, uden at lade det diktere og underminere vores fællesskaber?)

Ræk ud (en sang om ensomhed, der opfordrer til, at vi rækker ud efter hinanden og skaber “nærværstrafik”).


Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, læring og ledelse. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. Anette Prehn har bl.a. fået udgivet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" samt HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte BørnHjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Hun har også skrevet HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Du kan købe Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Og læse mere om Anette Prehns mission her

Følg Anette Prehn på Facebook | Følg Anette Prehn på LinkedIn