Teenagere og søvn

af | Børn og unge, Vaneændring

Her finder du links til nogle af mine online indlæg om betydningen af søvn:

Jeg deltog i Go’ Morgen Danmarks indslag om teenagere og søvn sammen med to elever fra Nørre Gymnasium i København.

Nedenfor finder du nogle af mine centrale pointer fra interviewet – samt yderligere vigtige pointer om søvn, baggrunden for undersøgelsen samt en invitation til, at andre gymnasier laver lignende rundspørger som afsæt for en konstruktiv og forskningsbaseret samtale med elever og forældre om, hvor vigtig søvnen er:

Søvn fungerer som hjernens opvaskemaskine, og ”opvaskeprogrammet” skal køre til ende, førend tallerkenerne bliver rene. Over tid ophobes der affaldsstoffer i hjernen, når vi sover for lidt. Hjernen vaskes kun op, når vi sover, og når vi er bedøvede (og det er ikke bedøvede af druk, som nogle teenagere måske ellers kunne ønske sig).

Et studie af 27.939 teenagers i USA viser, at kun 3% af teenagerne får den søvn, de behøver for at kunne fungere godt. Ifølge international forskning bør teenagere sove 9 timer og 15 minutter pr. nat. Gennemsnittet var dog 6½ time i undersøgelsen. Samme undersøgelse viser, at for hver times mistet søvn, stiger de unges risiko for at føle tristhed og håbløshed med 38%.

Dagen efter for lidt nattesøvn er koncentrationsevnen mærkbart svækket. Teenagere spilder med andre ord deres vågne læringstid ved at sove for lidt. De går i skole, men læringen sætter sig for dårligt fast. De laver lektier, men læringen sætter sig for dårligt fast.

Børn og unge, der sover for lidt:

  • oplever færre glade følelser og har større risiko for at udvikle depression og angst senere i livet,
  • har svært ved at aflæse andres følelser og nonverbale sprog,
  • er dårligere til at kontrollere deres impulser,
  • producerer kun halvt så mange antistoffer mod sygdomme og
  • indtager 30-40% flere kalorier.

– Søvn er med andre ord ikke et eventuelt tilvalg i et velfungerende liv i trivsel – søvn er en forudsætning for et velfungerende liv. Ligesom at trække vejret, spise og motionere. Søvnen bør i øvrigt komme ”på plads”, førend man overhovedet begynder at overveje medicin eller diagnoser. Tilstrækkelig søvn er en forudsætning for, at hjernen fungerer, som den skal.

En tommelfingerregel  er, at vi skal kunne vågne af os selv om morgenen og føle os friske og glade. Hvis vi ikke gør det, har vi sovet for lidt. At falde i søvn er en kompetence, som skal trænes stille og roligt op, og som skal vedligeholdes.

Det kan virke som et uoverkommeligt skridt at gå fra Saschas tre-fem timers søvn pr. nat (jf. TV2-indslaget) til noget, der minder om ni timer. Derfor er det vigtigt at tage små skridt og gerne lave mindre eksperimenter, som man så vurderer effekten af henad vejen. Dermed kan man stille og roligt gøre hjernen til en medspiller i processen (for store mål får den til at slå bak).

Ligesom stress kan føre til dårlig søvn, leder dårlig søvn til stress.

Hvad kan du gøre?

  • Du kan f.eks. regne baglæns (“i lyset af hvornår jeg står op, hvornår skal jeg så gøre mig klar til at sove?” – træk 9 timer og 15 minutter fra det tidspunkt, hvor dit vækkeur ringer).
  • Du kan stille vækkeuret, så det ringer ved sengetid, måske en halv time før du helst skal sove. Dermed har du tid til at gøre dig klar og falde til ro.
  • Du kan tage en app i brug, som hjælper med at lukke alle digitale fristelser ned 1-2 timer inden sengetid, så hjernen kan nå at få sig en tiltrængt “slapper”, inden den skal sove. Den kan i øvrigt også blokere adgang til nettet, når du sover.
  • Du kan sørge for, at alt elektronisk udstyr overnatter i et separat rum, så fristelsen til at tjekke det om natten er mindre. En 2017-undersøgelse fra Storbritannien viser, at hver tiende teenager tjekker mobilen mindst 10 gange i løbet af natten. Det er den sikre vej til en søvnforstyrrelse. I Danmark tjekker næsten hver tredje ung mellem 16 og 25 mobilen om natten. De danske forskere skriver: “Når vi tjekker mobilen (om natten), vågner vi mere, og får sværere ved at falde i søvn igen. Og dårlig søvn giver dårligt humør, dårlig hukommelse og medvirker måske til stress.” Forskerne konstaterer også et sammenfald mellem megen brug af mobilen samt stress og hovedpine. De, der bruger mobilen om natten flere gange om ugen, lider markant hyppigere af hovedpine og føler sig stressede.

Selv i en digital tidsalder har mennesket en biologi, som mange stadig tror, at vi kan ignorere. Men man ville næppe heller hævde, at trangen til seksualitet i sig selv forsvinder af at bruge en masse timer på at like, surfe osv. På samme måde kan mennesket ikke overskride sit endnu mere fundamentale behov for god søvn, bare fordi vi i 10+ år af menneskehedens historie har haft en iPhone.

BAGGRUND FOR NØRRE G-UNDERSØGELSEN

Mit job som foredragsholder bringer mig vidt omkring. For et par uger siden talte jeg på Nørre Gymnasium i Brønshøj. Emnet var “Gør hjernen til en medspiller” og handlede dels om, hvad man bør vide om hjernens logikker for at få den på sit “hold”, dels om hvad der kan gøre hjernen til en modspiller.

En af de ting, der kan gøre hjernen til en modspiller, er for lidt søvn. Ifølge internationale forskere bør teenagere sove ca. 9 timer og 15 minutter hver nat – altså væsentligt mere end voksen-behovet, der typisk ligger på 7-8 timer.

Man kan ikke sammenligne en voksens søvnbehov med en teenagers. Teenagere har brug for den ekstra søvn, fordi deres hjerne i den grad er under ombygning. I puberteten sker livets anden eksplosion af nerveforbindelser i hjernen (den første sker i fostertilstanden og livets første måneder). I teenagetiden er hjernen herefter i fuld gang med at forfølge princippet “Use It or Lose It”: forbindelser, der ikke bruges, skæres væk, ligesom vi beskærer et æbletræs grene for at give plads og næring til andres vækst. Teenage-tiden er altså “hårdt arbejde” for hjernen – og derfor har den brug for rigelig restitution. Det er, når hjernen hviler og slapper af, at læring konsolideres, ligesom det er i vores hvil efter sportsanstrengelser, at vores muskler bygges op.

Samtidig forstyrres døgnrytmen, når man er teenager. Det bliver mere svært at falde i søvn. Så meget desto større er grunden til at etablere gode søvnvaner og tillade hjernen at falde til ro stille og roligt uden skærmlys (blåt lys forstyrrer melatoninproduktionen og gør det svært at falde i søvn og sove roligt) og uden stimulationen fra beskeder, sindsoprivende serier el.lign. Ellers går man konstant rundt i en slags jetlag.

Tilbage til Nørre Gymnasium bad jeg eleverne om at skrive ned, hvor mange timer de havde sovet samme nat – og lave en så ærlig og realitisk vurdering som muligt. Tilbagemeldingerne gav mig, rektor Jens Boe Nielsen og de tilstedeværende lærere lyst til at undersøge, hvordan det mon stod til mere generelt med de unges søvn. Rundspørgen blev besvaret via “Lectio” af 513 elever, og resultatet kom hjem 8. marts:

  • De havde i gennemsnit sovet 6 timer og 51 minutter – ca. 2,5 time for lidt i forhold til forskernes anbefaling.
  • Næsten hver tiende havde sovet 4,5 time eller derunder.
  • Deres samlede søvnunderskud var 1.215 timer – bare denne ene nat.
  • Eleverne havde sovet mellem 0 og 12 timer om natten.

HVORDAN STÅR DET TIL HOS JER?

Det var enkelt at lave undersøgelsen, og den kan danne afsæt for vigtig refleksion hos både elever og forældre. Vi brugte Lectio, og eleverne blev kort og godt spurgt: “Hvor mange timer sov du i nat (sæt flueben ud for den tid, der er tættest)?” Og herefter kunne de svare mellem 0 og 12 timer – med halvtimes intervaller: 0 – 0,5 – 1 – 1,5 – 2 – 2,5 osv. Hvis I vælger at lave en lignende undersøgelse på jeres gymnasium, er I velkomne til at dele resultaterne med mig på anette@anetteprehn.com og/eller tagge mig på sociale medier.

Det er vigtigt at huske på, at de unges pandelapper først er færdigmodnede, når de er 25 år. Det er pandelapperne, vi bruger til at træffe hensigtsmæssige (langsigtede) valg, kontrollere vores impulser, regulere vores følelser osv. Unge er med andre ord faktisk ikke helt ”udrustet” til at sikre sig en god og nærende nattesøvn. Det er derfor forældrenes ansvar at tage lederskab på, hvornår de unge kommer i seng, og at soveværelset er mørkt, roligt og fri for digitale fristelser.

Gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner kan f.eks. støtte op om dette arbejde ved at italesætte søvnens afgørende betydning for konsolidering af læring og trivsel. Og ved at sikre, at deadline for afleveringer via Lectio-systemet ligger tidligt på aftenen, f.eks. kl. 20.

Her finder du i øvrigt et par af de udsendelser, som jeg finder mest kraftfulde, når det handler om teenagerhjernen (og herunder også søvn):

Der er også forskning, som kan sætte søvn kraftfuldt i perspektiv:

God fornøjelse med udforskningen og samtalerne.

Bedste hilsner,

Anette Prehn

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til mere end 20 bøger om hjernens spilleregler, bl.a. minibogen “Sov dig til en bedre hjerne”. Hun opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!