FOLLOW ANETTE      Facebook     Twitter

SLIDETEKSTER – HJERNESMART KOMMUNIKATION

KAN DU EGENTLIG STOLE PÅ DIN EGEN VURDERING?

  1. Hjernen beskærer sanseindtryk massivt. Din opfattelse af noget er én blandt mange mulige.
  2. Vi lider alle sammen af bekræftelsesskævhed: Hjernen leder efter beviser på, at vi har ret. Vi ser ikke verden som den er, men som vi er.
  3. Hjernen reagerer på dét, den tror er virkeligheden

VORES KULTUR RUMMER MANGE VÆK-FRA STRATEGIER – MEN DEN FORMBARE, BILLEDSKABENDE HJERNE BEHØVER HEN-IMOD STIER FOR AT UDVIKLE SIG HENSIGTSMÆSSIGT

  • Aflære
  • Aflede
  • Aflive
  • Begrænse
  • Bekæmpe
  • Blive fri for
  • Bryde med
  • Brænde broen til
  • Destruere
  • Dæmpe
  • Fjerne
  • Forlade
  • Få bugt med
  • Få til at forsvinde
  • Gemme væk
  • Gøre op med
  • Have mindre af
  • Holde igen med
  • Holde op med af
  • Holde på afstand
  • Ignorere
  • Komme af med
  • Komme til livs
  • Kontrollere
  • Lade være med at
  • Lægge afstand til
  • Lægge fra sig
  • Lægge bånd på
  • Mindske
  • Minimere
  • Nedbringe
  • Nægte mig
  • Opgive
  • Parkere
  • Pause
  • Slette
  • Slippe (for)
  • Slutte med at
  • Standse med at
  • Stoppe med at
  • Styre mig ift.
  • Svække
  • Sætte en stopper for
  • Styre
  • Styre væk fra
  • Tilsidesætte
  • Tøjle
  • Udrydde
  • Undertrykke
  • Undgå at
  • Undlade at
  • Vil ikke
  • Viske ud
  • Vænne mig af med at

HVAD TRÆNER OG STYRKER HJERNEN?

1.Jeg vil ikke være nervøs!

2.Du skal ikke være bange!

3.Kan du ikke bare holde op med at spise kage?

4.Der vil ikke ske fyringer.

5.Bare jeg ikke ryger i Hullet igen.

6.Jeg vil ikke være svingdørspatient.

7.No jump!!!

 

NÅR DET KOMMER TIL:

  • Vaneændring
  • Læring
  • Adfærdsjustering
  • Følelsesmæssig regulering

er det afgørende at lyse stier op, som der er brug for at styrke.

Hvad er der brug for at styrke i situationen?

9 x STI

1.Stier, der bruges tit, bliver styrket/bredere.

2.Stier, vi stopper med at gå på, gror til.

3.Stier, vi ønsker adgang til, skal både trampes tilstrækkeligt op og vedligeholdes.

4.Hvis man ingen sti kan se foran sig, er ‘baglås’ en naturlig reaktion.

5.Stier styrkes i den retning, hvor vi har vores konkrete, billedskabende fokus.

6.Vaneændring (og ‘aflæring’) sker gennem øget trafik på nye/andre stier

7.… ikke gennem at bekæmpe ‘den gamle sti’ direkte; det styrker den blot.

8.Det giver ro at omdirigere opmærksomheden til kendte, ‘vellykkede’ stier.

9.Stier, vi ønsker adgang til i ‘krigstid’, skal optrampes grundigt i ‘fredstid’.

 

UDGRUPPE – INDGRUPPE

Vi bearbejder kun meget overfladisk, hvad en person, vi har dømt i udgruppen siger (til os). Vores dom har stor betydning for vores evne til at lytte og forstå.

AMYGDALA ANGRIBER LET

AMYGDALA-VIPPEN I HJERNEN

(når amygdala går op, går pandelapperne ned). Læs meget mere om amygdala i “Bliv ven med hjernens amygdala” eller her på bloggen.

AMYGDALA, HJERNENS ALARMKLOKKE, ER I SVING I MANGE HVERDAGSSITUATIONER

  • Utryghed
  • ”Baglås”
  • Frygt
  • Angst
  • Raseri
  • Vrede
  • Irritation

Amygdala er bl.a. en mønstergenkender, der gemmer vores følelsesmæssige erindringer ved lav opløsning.

AT ”FLIPPE” PERSPEKTIVET DÆMPER AMYGDALA

”DEN ANDENS ‘VAKLEN’ = USIKKERHED”

Det jeg kalder ’vaklen’, kan være udtryk for:

1 . En evne til at se nuancer (hvilket jeg kan misse).

  1. Høflighed (måske er jeg uklar).
  2. At ære værdien kvalitet eller fællesskab.
  3. At tænke sig om en ekstra gang, hvilket kan medføre et bedre resultat.
  4. At hun giver plads til, at jeg kan tænke.

En invitation til at:

  1. Optræne min evne til at lytte og vise tillid.
  2. Styrke min nysgerrighed på hendes perspektiv og spørge ind.
  3. Understøtte hendes selvrespekt/spille hende bedre.
  4. Blive mere empatisk

Er det egentlig finere at:

  1. Tromle end at vakle?
  2. Fylde meget end at give plads?
  3. Være hurtig på aftrækkeren end tænke efter?
  4. Trump synes sikkert også, at hans omgivelser vakler lige lovligt meget.
  5. Hvis ingen nogensinde havde vaklet, ville verden være gået under for længst.
  6. Alle vakler vist lidt her og der i livet.
  7. Jeg ville ønske, at en anden person – hvis jeg en dag vaklede – ville give mig rum til at vakle, kunne se værdien i det og fortsat respektere mig.
  8. Måske familien i hendes barndom ærede værdien ”at tænke, førend jeg taler”?

VÆRDI-KATALOG

Accept

Ambition

Anerkendelse

Ansvar

Balance/indre ro

Bidrag/indflydelse

Bæredygtighed

Diskretion

Dybde

Effektivitet

Eftertænksomhed/ refleksion

Empati

Energi/engagement

Fleksibilitet

Fokus/koncentration

Frihed

Fællesskab

Gavmildhed/ generøsitet

Glæde

Handlekraft/initiativ

Harmoni

Hensynsfuldhed

Humor

Impulskontrol/behovsudsættelse

Inddragelse

Integritet

Kompetence

Konstruktivitet

Kreativitet

Ligeværdighed

Loyalitet

Læring

Mod

Munterhed

Nysgerrighed

Nærvær

Omsorg

Opfindsomhed

Optimisme

Orden/struktur

Overblik

Passion

Perspektivskift

Præcision

Punktlighed

Respekt

Retfærdighed

Ro/indre ro

Rummelighed

Samarbejde/samspil

Selvstændighed

Spontanitet

Stabilitet

Status/ære

Støtte

Solidaritet

Sundhed

Synergi

Taknemmelighed

Tillid

Tryghed/sikkerhed

Udtryksfuldhed

Variation

Varme

Venlighed

Visdom/indsigt

Vitalitet/livskraft

Vækst/udvikling

Ydmyghed

Ærlighed

Åbenhed

GRUNDLÆGGENDE VÆRDIER

Hvad er mon dine kerneværdier?

Hvordan afspejler dine kerneværdier sig i dit liv? Tænk konkret, i levende eksempler! ”Andre lægger mærke til, at X er en værdi for mig, fordi jeg ofte …”

HVORDAN KAN VÆRDILAGET HJÆLPE?

Det kan hurtigt blive en vane at irriteres over noget, andre gør.  Her hjælper værdilaget:

Tænk på en situation fra hverdagen, hvor en person gør ting, du ikke umiddelbart forstår.

Øj værdikataloget igennem og overvej: ”Hvilke værdier er han/hun mon i gang med at ære?”

F.eks. “Han er ikke særlig punktlig!!!!” “Næ, men måske er han i gang med at ære værdien omsorg/respekt (for en anden han er i samspil med, hvorfor han er blevet forsinket) el.lign.”

Nogle har for vane ”ikke at kunne sige nej”. Her hjælper værdilaget også:

Tænk på en situation, hvor du har lyst til at sige ”nej”.

Øj værdikataloget igennem og overvej: ”Hvilke værdier vil du sige ’ja!’ til? Hvilke værdier vil du med andre ord ære – og aktivere – gennem dit ’nej’?” Sig dem højt i stedet!

F.eks. “Kan ikke lide at melde afbud”. Kan i stedet for at “sige fra” på adfærdsplan “sige til” på værdiplan: “Det har været nogle hektiske uger, og jeg kan mærke, at jeg har brug for at styrke min indre ro/balance – og give mig selv en tidlig søvn.”

 


Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til 12 bøger og minibøger på syv sprog om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 12 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at almindelige mennesker har gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: at lave fremragende og jordnær videnskabsformidling; i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker; Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Senest har hun fået udgivet HJERNEVENNER-serien, skrevet så man kan forstå og bruge den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales bl.a. af professor i socialpsykologi, Per Schultz Jørgensen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales bl.a. af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge. Den fjerde Sov dig til en bedre hjerne anbefales bl.a. af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard. Den femte Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen, mens den sjette Tag nye billeder med hjernen, anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens. Den syvende minibog Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer. Du kan læse om alle Hjernevenner-seriens minibøger samlet her. Du kan også læse mere om Anette Prehns mission her

Close

Lær at bruge hjernens spilleregler. Abonner her på nyheder fra HJERNESMART.DK og modtag en ugentlig email, der er skræddersyet til dine ønsker:

Interesserer

Du modtager én ugentlig email pr. kategori, du vælger (såfremt der er lagt nyheder op den uge).

Ønsker du nyheder inden for flere interesseområder, vil det muligvis være lettest for dig at tilvælge "Alle nyheder" og alene modtage én email, der dækker flere områder.