Hjernesmart pædagogik får 800 elever ud at trampe stier

af | Børn og unge, Læring, Vaneændring

Englystskolen i Børkop har kontaktet mig for at fortælle, om en event, de havde arrangeret 18. maj. Du kan læse en artikel om eventen i Vejle Amts Folkeblad her.

Her var samtlige af skolens elever ude at gå på stier sammen. Forud for eventen havde indskolingen lavet en 9-minutters film, hvor elever fint forklarer, hvordan de har øvet sig i at gå på gode stier i hjernen, når de f.eks. bliver kapret af deres amygdala.

På gåturen rundt i Børkop for alle skolens elever blev de mindet om, hvad det er for stier, der er vigtige at trampe ekstra hårdt op for at opretholde det forpligtende fællesskab på skolen. F.eks. respektstien, empatistien, tolerancestien, omsorgsstien og tryghedsstien blandt andre.

Eleverne gik turen med deres venskabsklasse og på vejen stod elever fra 3. klasse med skilte med det pågældende stinavn på. Bravo, Englystskolen ??? Jeg er begejstret over jeres initiativ, der på en og samme tid er visionært og jordnært – og som giver et fælles sprog og konstruktive handlemuligheder gennem taktile erfaringer. Helt i den hjernesmarte ånd

Du kan her læse mere om den video, der er blevet optaget af mig mhp. en mulig udsendelsesrække for børn. Og om, hvilke tanker, det satte i gang, da jeg et par uger efter genfandt mit stispor i det høje græs.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!