Hjælp dine elever med at trampe hjælpsomme stier op

af | Børn og unge, Mental sundhed

ARTIKLEN: Hjælp dine elever med at trampe hjælpsomme stier

“Findes der mon børn i dette land, som igen og igen får levendegjort uhensigtsmæssige stier via de voksnes sprog? Desværre ja. ”Hold så op med at irritere de andre”, ”Vi bander ikke her”, ”Stop nu med at sidde der og køre rundt på stolen”, ”Pas på du ikke taber vasen”. Igen og igen bades de med væk-fra sprog, det vil sige ord, der lyser uhensigtsmæssige stier op i hjernen; ord, der gør det sværere for børnene at lykkes i livet. Virker det? Næh! Men vi turer bare derudaf med vores væk-fra sprog alligevel.”

Børnehaveklasseforeningen spurgte mig før sommerferien, om jeg vil skrive en artikel om, hvordan vi i børnehaveklassen kan arbejde hjernesmart med de små ca. 6-årige skolestartere. Det ville jeg selvfølgelig rigtig gerne. Artiklen handler om én af mine hjertesager: Behovet for at voksne primært taler hen-imod sprog i situationer, der vedrører vaneændring, adfærdsændring og følelsesregulering.

Artiklen er nu bragt i fagbladet Skolestart, og du kan læse den her:

ARTIKLEN: Hjælp dine elever med at trampe hjælpsomme stier

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!