Jeg blev interviewet til Go’ Morgen Danmark i dag om hvilke “stier” i hjernen, der risikerer at gro til af hyppig brug af sociale medier:

  • Impulskontrol,
  • Fokus og
  • Empati.

Hjernen er plastisk, dvs. formbar og foranderlig. Den ændrer sig alt efter, hvordan den bruges: hvad vi gør og fokuserer på. Hjerneprincippet “Use it or lose it” betyder at visse forbindelser i hjernen styrkes på bekostning af andre. Jeg taler i interviewet for, at vi bruger denne viden om hjernen til at sikre en rig og alsidig sansemæssig stimulation, for hjernen er konstant i “fitness-center”. Ligeså lidt som det giver mening alene at forelske sig i at lave “benpres” i et fitness-center og dermed misse muligheden for at styrke f.eks. ryg og arme også, ligeså kontraproduktivt er det næsten udelukkende at styrke de impulsstyrede, scannende “sociale-medier-stier” i hjernen.

Interviewet i sin helhed ligger nederst på denne TV2.dk-side.

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker.