Jeg har modtaget den mest rørende og inspirerende anbefaling af Hjernesmart-bøgerne fra en mor, Anna, der fortæller, at hendes 7-årige søn har oplevet en livsforandring af de helt store via bøgernes jordnære videnskabsformidling.

  • Dels sendte Anna mig en video, hun har optaget, hvor hun forklarer, hvordan Amygdala-urets farver bruges ift. (og er blevet tilpasset) sønnens præferencer og liv. De to genskaber dagligt hans dag i Lego-klodser og er dermed blevet i stand til at bygge/forstå/se mønstre i hverdagen. Du kan se den længere nede på siden.
  • Dels skrev Anna nedenstående anbefaling, som jeg taknemmelig har taget imod – og som i den grad styrker mig til at fortsætte mit formidlingsarbejde. Det bliver et intenst halvår, med bogudgivelse på Dafolo hver eneste måned (syv minibøger, der kan læses og forstås fra 10 år og opefter, får ben at gå på). Men når jeg læser en udtalelse som Annas, bliver arbejdet det hele værd og giver SÅ stor mening! Hjerneforskningen SKAL ud til almindelige mennesker. Hjerneforskningen SKAL ud til børn. Jeg klør på …

Fra Anna, mor til tre:

“Tusind tak fordi du skrev Hjernesmart-bøgerne! Bøgerne har hjulpet utroligt meget på min søns velbefindende i skolen. Min søn (yngste af tre børn) er lige blevet 7 år. Han startede skole for 2 år siden, med daglige svære hændelser. Han lavede selvskade på sig selv, fx rykkede sig i håret eller ørerne, eller bankede hovedet i væggen, når han blev vred. Han blev fulgt af PPR. Der var mange møder med alle lærere. Han fik ikke en diagnose af specialpædagogen, men betegnelsen “asynkront udviklet”: Aldersmæssigt foran med hensyn til det boglige; aldersmæssigt bagud med hensyn til det sociale. At få kendskab til amygdala og kunne bruge farverne på Amygdala-uret gik rent hjem hos ham. Vi har brugt det sammen til at opklare, hvad der går forud for, at han bliver så vred i skolen og til at finde løsninger på, hvordan han kan hjælpe sig selv. Det, jeg særligt tager med mig som mor, er, at det ikke den lille dråbe, som får bægeret til at flyde over, der skal fokus på. Det er det samlede, hele forløb. Mønstrene. Amygdala-urets farver har hjulpet ham og os til at opdage mønstre, som ellers har været uerkendte, og som han selvfølgelig har haft rigtig svært ved at sætte ord på. Jeg er så glad for at kunne skrive det: Min søn har nu lært at begå sig blandt kammerater og lærere. Han har næsten altid kun “grønne” dage nu. Det er så dejligt!! Tak igen. Dine bøger er SÅ kloge, jeg er fuld af beundring. Den form for formidling er super vigtig, så dejligt at nogen kan det! Der er alt for langt mellem forskernes videnskab og ned-på-jorden brugbare og konkrete råd til almindelige mennesker.”

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker. Fra september 2017 og et halvt år frem er hun konstant bogaktuel: Hver måned udkommer en ny minibog på 24 sider, skrevet så man kan forstå og have glæde af den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af hjerneforsker Troels W. Kjær.