Sådan når du toppen!

af | Vaneændring

På mit juni-kursus i Hjernesmart Vaneændring deltog en kvindelig klatrer og direktør i egen virksomhed, Annette Dahl. I løbet af dagen delte hun spontant én af de store aha-oplevelser og successer, hun har oplevet efter at være kommet ind i det hjernesmarte univers. Efterfølgende var hun sød at skrive den ned til mig med henblik på at inspirere andre:

Jeg er en passioneret klatrer, der brænder for min sport. Desværre er angsten for at falde også en del af min klatring, og det arbejder jeg bevidst med at ændre. Problemet er, at jeg – hver gang jeg står der ved væggen – får jeg fortalt mig selv at ’Aj, det er godt nok en svær rute. Den bevægelse kan jeg nok ikke klare’ – og så er min amygdala allerede i gang, hjertet banker ekstra hurtigt, og når jeg klatrer, er jeg ikke groundet i min krop.

I foråret læste jeg så ’Hjernesmart Ledelse’ og blev utrolig inspireret af at læse, at man kan træde nye stier i hjernen uden faktisk at GØRE det, man vil ændre. Det vil sige, jeg behøvede ikke sådan virkelig at klatre på væggen for at ændre min tilstand (og mit syn på mig selv og dét at klatre og være bange for at falde). 50-60 gange over nogle dage tænkte jeg herefter på mig selv klatrende, boblende og med succes nå toppen af den ene svære rute efter den anden. Nogle gange varede min træning få sekunder, andre gange flere minutter. Samtidig sagde jeg højt til mig selv med et smil ’Jeg tramper en ny sti’. En speciel svær bevægelse klatrede jeg igen og igen i mit hoved og analyserede bevægelsen – og med stor kraft rakte jeg op efter grebet … hjemme fra min sofa.

En almindelig fredag i klubben skulle jeg så klatre ’bevægelsen’ (altså den bevægelse jeg ellers hidtil ikke havde kunnet). Jeg fik sagt til de andre – ’Kan altså ikke lige startbevægelsen, men jeg gør et forsøg.’ Og så skete det mest fantastiske. Jeg gik på væggen, satte fødderne præcist, hvor de skulle være, bevægede mig målrettet mod grebet og JAAAA for pokker da, jeg gjorde det!!! At tænke på oplevelsen nu giver mig kuldegysninger, for jeg kan fuldstændig genkalde mig fornemmelsen af ubetinget overraskende glæde.

En ny sti var trampet i min hjerne, og i dag bruger jeg det hver gang, jeg klatrer: ’Jeg har trampet en ny sti, gå ad den’. Jeg skal stadig øve mig – og den gamle sti kan også nogle gange blive brugt igen. Men mere og mere bliver min nye sti godt og grundigt trampet til. Jeg bruger det stort set hver dag nu. Jeg har lagret oplevelsen og kan trække den frem og ’logge’ mig ind i følelsen, hvis jeg lige får brug for et ’hep hep du kan godt’.

Ih, altså!!! Er det ikke et skønt vidnesbyrd? Det, Annette Dahl beskriver her, kaldes også for Mind Sculpture: Evnen til at lave mentale generalprøver på en måde, der vækker alle sanser og styrker de relevante forbindelser i hjernen. Vil du vide mere? Find Hjernesmart Ledelse – eller en af mine andre bøger i boghandelen.

Alt godt!

Anette

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.