I mine bøger i HJERNESMART-serien skriver jeg om det, jeg kalder ”midlertidighedens sprog”. Det dækker over, at vi bruger sproget på en måde, som er hensigtsmæssig og åbner op for læring og udvikling. Mit begreb er inspireret af Carol Dwecks arbejde med mindset, hvor hun konstaterer, at mindset enten kan låse mennesker fast eller sætte dem fri. Det kalder jeg i mine bøger det ”fikserede mindset” versus det ”voksende mindset”. Se f.eks. Hjernesmarte Børn.

Forskning har dokumenteret, at børn med et voksende mindset får en bedre uddannelse og større succes end dem med et fikseret mindset. Forskning viser også, at mennesker, der giver midlertidige forklaringer på dårlige hændelser, kommer sig hurtigere oven på modgang og problemer. De er mere resiliente. Og resiliens (også kaldet robusthed) er i den grad noget, vi alle – voksne som børn – kan tåle at øve godt og grundigt op.

Desuden viser forskning, at man kan udvikle et voksende mindset. Man kan træne sig op i at se ting, situationer og sig selv som ”foranderlig(e) og levende” frem for som ”stationær(e)”.

Sammen med en gruppe medarbejdere og ledere udforskede jeg i den forløbne uge midlertidighedens sprog. Det gav dem inspiration til, hvad man kan sige i stedet for fastlåsende sætninger a la: ”Jeg har en dårlig vane med at …”, ”Det kan ikke lade sig gøre”, ”Jeg lider af angst” eller ”Jeg duer ikke til …”.

Gennem inspiration fra små sætningsbidder, jeg havde med, legede gruppen med, hvordan små ændringer i sætningerne kan gøre en verden til forskel og smitte med handlekraft og optimisme (i stedet for med magtesløshed og passivitet).

Her er listen. Du kan bruge den på den måde, at du kan snuppe de små ord og udtryk og stille og roligt arbejde dem ind i dit hverdagssprog, når det er hensigtsmæssigt. Ligesom med væk-fra/hen-imod sprog anbefaler jeg, at du bruger sproget rigt og afprøver en række af disse ord og udtryk i stedet for at ”forelske” dig i nogle få, som du herefter bruger hele tiden.

God fornøjelse med listen og midlertidighedens sprog!
Anette

Muliggør bevægelse ift. noget, der hidtil har været vanen/adfærden/følelsen:

  • indtil i dag
  • hidtil
  • endnu
  • frem til i dag
  • indtil videre
  • siden sidst

Muliggør at dét, der er til stede lige nu, fint kan være en fase, dvs. noget som ændrer sig:

  • i disse dage
  • for tiden
  • for øjeblikket
  • for en tid
  • i denne fase
  • i dag
  • på nuværende tidspunkt
  • nogle gange i livet
  • lige nu
  • som det ser ud lige nu
  • sådan kan ting skifte
  • når du bliver lidt større, vil du opleve
  • på et tidspunkt vil det, der virker svært lige nu, være noget du bare kan

Giver et større perspektiv på læring og beroliger:

  • et skridt ad gangen
  • lidt efter lidt
  • stille og roligt
  • hen ad vejen
  • en ny sti, der er ved at blive trampet
  • stien skal nok lige trampes op nogle (flere) gange
  • (vi lærer verden at kende) en lille bid ad gangen
  • i starten
  • i begyndelsen
  • når først du lige
  • når du lige får øvet dig lidt
  • indimellem
  • blive anderledes
  • når noget er (lidt) nyt
  • det tager tit lige lidt tid
  • med nogle ting
  • nogle gange
  • når du lige har vænnet dig til
  • indtil du bliver tryg ved
  • amygdala behøver måske nok lige lidt hjælp for at finde ud af, at det er en OK situation
  • jeg har set dig få en aha før, og det skal nok komme til at ske igen på et tidspunkt
  • tænk på en situation, hvor det også var lidt svært i starten men hvor du fik hul igennem … Hvad gjorde/tænkte du dengang, som du kan gøre/tænke igen?
  • det er OK
  • det er helt normalt, at …
  • det skal nok komme

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker. Fra september 2017 og et halvt år frem er hun konstant bogaktuel: Hver måned udkommer en ny minibog på 24 sider, skrevet så man kan forstå og have glæde af den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af hjerneforsker Troels W. Kjær. Bogen handler om praktisk plasticitet, fremtidståge og hvordan vi styrker relevante stier i hverdagen.