Pokemon-dril gav dreng aha-oplelvese

af | Børn og unge

En mor har med begejstring fortalt mig, hvordan reframing har gavnet hendes børn. Særligt Viggo, der er 10 år gammel og glad for at spille Pokemon Go. Moren fortæller, hvordan klassens dominerende dreng, Charlie, netop havde lukket sin Pokemon Go Profil og en dag i skolen pegede fingre ad Viggo: ”Ej, hvor er du bare nørdet, at du stadig spiller Pokemon Go!” Viggo, der har lært om reframing af sin mor, svarede: ”Fedt! Nørder er nemlig gode til det, de laver. Det må betyde, at du synes, jeg er god til Pokemon Go. Tak for det!” Den kommentar fik Charlie til at tie stille, og han har siden helt undladt at give stikpiller til Viggo.

ET RESSOURCEFULDT SVAR VENDER DEN SOCIALE DYNAMIK

Et ressourcefuldt svar fra et barn, der normalt lader sig tryne, forandrer den sociale dynamik mellem børn. At hjælpe sit barn med at trampe nyttige stier op, inden en udfordrende situation opstår (igen), er en stærk måde at klæde dem på til livet. Det vigtige her er at skabe svar, der nok ”forstyrrer” den fortolkning, man får stukket i hovedet, og som tilbyder en anderledes måde at se tingene på – men som samtidig er både respektfulde og empatiske (med væk-fra sprog: at man med sit svar undlader at tryne eller såre den anden).

Da jeg spurgte moren, hvordan hun mere konkret havde introduceret reframing for Viggo og hendes andre børn, skrev hun til mig: ”Jeg spurgte til, hvilke kedelige kommentarer de havde oplevet nogen sige til andre. Derudfra talte vi om, hvad man kunne svare for at kaste bolden retur uden at såre. Gentog successen med fire børn på 10 år under aftensmaden i går. Det var en KÆMPE succes. Et eksempel: ”Du ligner en flodhest!” Et godt modsvar kunne være: ”TAK, jeg glæder mig også vildt til sommer, så skal jeg dase i solen og danse i mudder!”

DIN REFRAMINGS-EVNE ER EN INVESTERING

Måske så du også min blog-post, om hvordan Sofia på 9 år tacklede en kammerats tarvelige kommentar ”Blåhval!!” og fik vendt den sociale dynamik imellem dem.

Jeg holder jævnligt kurser i reframing i Fredensborg. Så hvis du kan mærke, at dette er noget, du gerne vil lære og mestre – og at dit barn vil kunne have glæde af det – så kontakt mig fluks, hvis du vil sikre dig en plads. Når du kan reframe og bruge denne metode smidigt i din hverdag, kan du også hjælpe dine børn med konstruktivt at omfortolke hverdagssituationer, så de bliver mere ressourcefulde. Tilmeld dig og læs mere her.

Hvis du i øvrigt vil blive klogere på den specifikke reframingsmetode, som Viggo og Sofia benytter sig af – Benefit Finding, som oprindeligt kommer fra feltet post-traumatisk vækst – kan du blive klogere via min bog Hjernesmarte Børn.

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.

 

Styrk dit barns livsmestring – bliv i stand til at spotte de afledte effekter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt et uddrag af bogen Afledte effekter - helt gratis.

Samtykke

You have Successfully Subscribed!