Ny minibog klæder børn og unge på til livet

af | Bøger

Den sjette minibog i Hjernevenner-serien TAG NYE BILLEDER MED HJERNEN handler om, hvordan du kan bruge din hjerne til at se en situation fra nye vinkler. Det kaldes også ”reframing”, som betyder at finde nye perspektiver og forstå situationen på andre måder. I denne bog lærer du at tage anderledes billeder med hjernen gennem en enkel metode kaldet ”De fem fingre”. Ved at bruge den kan du i situationer, som virker svære, få mere overskud og finde nye, gode måder at handle på. Bogen lærer dig også, at det kræver øvelse at tage nye billeder, for hjernen vil ofte gerne bare beholde det billede, som du havde af situationen i første omgang. Men når du først har lært det, er du godt på vej til at være klædt på til livet.

Pressemeddelelse: Tag nye billeder med hjernen

ANBEFALINGER AF BOGEN

Kjeld Fredens, hjerneforsker og forfatter: Tag nye billeder med hjernen er en spændende beretning om hjernens plasticitet. Tænker du, “det kan jeg ikke finde ud af”, så læg mærke til, at din tommelfinger vender nedad. Drej den så opad og spørg, om du har andre løsninger. Så melder de andre fingre sig, for der er altid mange løsninger på et problem. Det bliver du klogere på i denne bog, hvor metoden ”De fem fingre” kan give dig fingerfærdighed i at bane nye veje i din hjerne.”

Nina Storgaard, mor til tre på 11, 11 og 16: ”Anette Prehns bøger bliver ved med at bidrage til mine børns opdragelse. Hendes arbejde med reframing er blevet en grundlæggende værdi i min børneopdragelse. For mig at se har reframing rigtig meget med personligt ansvar at gøre. Helt grundlæggende handler det bl.a. om ikke at lade sig kue, når andre børn ”kommer til” at sige noget, som i første omgang opfattes som kedeligt. Vi har et personligt ansvar for selv at vælge, hvordan vi vil opfatte en kedelig/negativ henvendelse, og vende den til noget konstruktivt uden at såre afsenderen. Et personligt ansvar for at medvirke til en rar kommunikation imellem børn, unge og voksne. Det er ikke spor svært at lære sine børn denne teknik, fra de er omkring 10 år og opefter. Det kræver kun øvelse (som med så meget andet i livet). Den nye sti i hjernen skal trampes til, så den bliver bred og ligetil. Her er to eksempler på, hvordan vi bruger reframing hjemme hos os:

  • Jeg gav mine børn eksempler på kedelig kommunikation, helt banalt var det ”gode gamle” drilleord, som f.eks. brilleabe. Opgaven var nu, at forbinde disse ord med noget konstruktivt – en styrke. Brilleabe: “Ved du godt, at vi nedstammer fra aberne? Og i øvrigt tak fordi du lægger mærke til mine briller, dem er jeg selv ret glad for.”
  • Min datter er meget høj af sin alder. Det blev hun tidligere drillet med. Hun svarede: “Tak fordi du ser det! Vil du have opskriften på min mors rugbrød?”

Jeg er en ekstra stolt mor, når mine børn på denne måde tager ansvar for deres fortolkning. Tag nye billeder med hjernen er ligesom de øvrige minibøger i Hjernevenner-serien skrevet i et herligt, forståeligt sprog, så børn forstår det tiltænkte. Vi bruger seriens bøger som fødselsdagsgaver til vennerne.”

Ida Thorn, 11 år, 5.b på Hjalleseskolen: ”Det er en rigtig god og lærerig bog. Den viser måder, man kan styrke sig selv og sin selvtillid. Jeg har prøvet at være i en situation, som ikke var rar. Jeg blev ked af det og de metoder, jeg har læst om, hjælper virkelig. Tak, fordi du laver sådan en fantastisk bog.”

Anders Autzen Jacobsen, 8.b, Hjalleseskolen: ”Jeg synes, det er en god bog. Den viser mange gode ting, som man kan/skal lære at bruge i livet. Jeg kan få alt muligt ud af bogen, jeg kan fx lære at svare igen, uden at det bliver et groft svar, men et godt svar. Bogen giver meget information om, hvorfor vi tænker, som vi gør, og hvorfor vi faktisk reagerer så hurtigt og uden at tænke, før vi gør det.”

Jonathan Rich, 12 år, 5.b på Hjalleseskolen: ”Jeg synes, bogen var rigtig god, fordi man kan lære lidt om, hvad man kan gøre, hvis man bliver kaldt noget dumt. Jeg synes, at det er godt at vide for både børn og voksne. Jeg synes også, at det godt at have en superhelt, en diamant, en gave, en sko og en helikopter på fingrene.”

Ida Magaard, 11 år, 5.b på Hjalleseskolen: ”Jeg synes, den er mega god. Og jeg elsker den måde at se tingene på. Alle skulle have sådan en bog, så de kunne bruge nogle af rådene.” Ida Magaard, 11 år

Sebastian Herner, 8.b, Hjalleseskolen: ”Jeg synes, det er en god bog med mange gode pointer og svar. Det gjorde mig glad at høre, at man kan gøre en forskel. Hvis man bliver drillet med noget, kan man prøve at vende det til noget positivt og sige tak. Værdien af bogen er, at man kan lære at være ordenlig ved andre og tænke sig om, før man lukker noget pis ud, man ikke skulle have sagt.”

Anette Prehn (1975) er stifter af Centre for Brain-Based Leadership and Learning. Hun har været iværksætter siden 2005 og er forskningsformidler, sociolog af uddannelse og forfatter til mere end 20 bestseller-bøger om hjernens spilleregler samt disses betydning for læring, ledelse, vaneændring, mental sundhed og socialt samspil.

Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved dét her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?”

Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. "Forskning til folket!" er Anette Prehns motto, og hun formidler vigtig forskning jordnært, engagerende og med et glimt i øjet, så den kan forstås, huskes og anvendes. 

Anette Prehn har bl.a. fået udgivet HJERNESMART-trilogien: Hjernesmart LedelseHjernesmarte Børn, og Hjernesmart Pædagogik. Desuden har hun skrevet "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" - der udvikler læserens kognitive fleksibilitet.

Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar, Mod og Empati i MENNESKEKENDER-minibogsserien til teenagere samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn taler for organisationer i forandring og ansatte, der oplever lovlig meget negativ stress og fremtidståge. Ikke mindst underviser hun i, hvordan mennesker får hjernen som medspiller i bevægelsen fra gamle vaner til nytænkende resultatskabelse.

Hun har udviklet den registrerede metode Framestorm, som systematisk og kreativt katapulterer kogntiv fleksibilitet, dvs. evnen til at betragte en situation fra mange forskellige, øjenåbnende vinkler.