Har du læst min kronik Net-zapperi ødelægger indlæringen fra Berlingske Tidende? Med afsæt i vores viden om hjernen, kaster den et kritisk lys på tilstedeværelsen af computere og mobiler – og dermed adgang til internettet – i klasserummet. Jeg konstaterer, at læring ikke forankres, når opmærksomheden flakker. Og opfordrer skoler og gymnasier til at sætte klare rammer for elevers brug af internettet i undervisningen – og at undgå den såkaldte “optline-tilstand” (zombie-tilstanden mellem online og offline), som hæmmer læring. Kronikken blev bragt 29. marts 2014.

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker.