“Mobilfri fester”. Sådan lyder overskriften i firesides artikel i Ældre Sagens augustnummer. Interviewet med Anette Prehn handler om, hvordan ældre mennesker kan sætte gode rammer for de sociale sammenkomster, de inviterer til. Anette Prehn taler også om betydningen af at vise nærvær – og dermed omsorg og respekt – for ældre i familien i stedet for at medbringe tændte skærme, når vi er sammen.

Artiklen rummer også Anette Prehns forslag til, hvordan man får digital pli i familien:

  1. Tænk igennem, hvad der skal ske, når du inviterer til familiesammenkomst. Forbered forskellige aktiviteter som brætspil og kortspil eller læg op til at gå en tur, kigge på billeder eller høre musik. Vær bevidst om forskellen på at “referere levet liv” for hinanden og så rent faktisk at “skabe levende minder” (i form af fælles og lidt anderledes sanseoplevelser).
  2. Sæt faste rammer for, hvornår og hvor man kan sidde/stå med mobilen.
  3. Forbered familien på at du inviterer til offline samvær, og at mobilen bliver i jakkelommen i entréen.
  4. Sig det med varme og humor: ”Det kan godt være, mormor er lidt skør, men jeg vil så gerne være sammen med jer, mens vi har hinanden. Det håber jeg, I er med på.”
  5. Fortæl dine gæster, at du hellere vil tale sammen med dem i to timer end at sidde fem timer i samme rum med snuden i mobilen.

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker. Fra september 2017 og et halvt år frem er hun konstant bogaktuel: Hver måned udkommer en ny minibog på 24 sider, skrevet så man kan forstå og have glæde af den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af hjerneforsker Troels W. Kjær. Bogen handler om praktisk plasticitet, fremtidståge og hvordan vi styrker relevante stier i hverdagen.